I slutet av 1944, flera månader innan andra världskriget tar slut, samlas i den befriade polska staden Lublin ett antal fö/../
rfattare till en
kongress. Så gott som alla deltagare är i uniform. Kongress äger rum i en helt
ny och synnerligen oviss politisk situation, även om man redan nu kan känna åt
vilket håll som vinden blåser. Kuriöst nog bildas inte det Polska
Författarförbundet av kongressen, utan man reaktiverar det gamla grundade i maj
1920. Det är början till den motsägelsefulla väg som Författarförbundet, Związek
Literatów Polskich (ZLP), kom att vandra under det kommunistiska styret i
Polen. Nu föreligger en monografi, ”Akvariet” (Akwarium, Czarne 2022) av den
polske journalisten Tomasz Potkaj som behandlar förbundets drygt 40-åriga
historia.
Bokens titel anknyter till ett citat av poeten Zbigniew
Herbert som beskriver författarnas tillvaro som fiskar i ett akvarium,
isolerade i en egen värld.
Kan tyckas välfunnet, men täcker långt ifrån hela
verkligheten av det litterära livet i det kommunistiska Polen. Förvisso var
författarlivet tämligen isolerat, det är visserligen inte helt ovanligt att
yrkesgrupper håller ihop, men här gick det betydligt längre, de hade egna hus
där de bodde, egna klubbar, matsalar, semesterhem, och det skapade ett eget
universum, som hade föga att skaffa med det omgivande samhället.
Å andra sidan är författaren en del av samhället, och
förhåller sig på ena eller andra sättet till det. Det är ingenting unikt för
Polska folkrepubliken, så är det överallt. Det som är specifikt för det
kommunistiska Polen, liksom Sovjetblocket i sin helhet, är de förväntningar och
rent av krav på författare att vara delaktiga i samhällsbygget.
Det kravet skiftar allt efter utvecklingen i landet, och det
är oerhört spännande att följa samspelet mellan samhället, Partiet och ZLP. Det
är ingalunda enkelt och rätlinjigt.
/,,/
Läs hela texten (ej betalvägg) i Dixikon
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar