Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

lördag 22 augusti 2020

Kulturens kris i pandemins tider - det krävs långsiktiga åtgärder nu: "blodbad"

 



Coronapandemin har medfört allvarliga konsekvenser för hela samhället. Ekonomin krymper, arbetslösheten ökar, sociala problem som ensamhet och isolering plågar allt fler. En av de värst drabbade samhällssektorerna är utan tvekan kulturen.

De olika restriktionerna drabbar kulturevenemangen extra hårt. Allt - nästan - är inställt. Många försöker kreativt att rädda sig på digital väg, livestreamade konserter, teaterföreställningar på webben, digitala konstutställningar.

Men det är förstås blott nödtorftiga substitut som inte kan ersätta den äkta varan. Det är om inte annat så nu vi på allvar kan förstå värdet av den direkta kulturupplevelsen på plats, och betydelsen av fysiska möten.

Läs hela texten i Allehanda.se


2 kommentarer:

  1. Kommer att tänka på guden Mammon. Mammons tempel finns lite varstans i vårt samhälle, speciellt i Ullared. Inget ont om varuhus men hum,hum ta den som vågar peka på det märkliga fenomenet att man får var hur många som helst i ett varuhus men bara 50 om någon sätter sig och börjar sjunga. Genast är det max 50 som gäller. Jag förstår inte? Varför är det så? Kan någon vänlig själ förklara detta för mig så jag kan sluta grubbla?

    SvaraRadera
  2. Unknown står det som överskrigt på inlägget! Jag är naturligtvis "unknown" för de flesta, men jag har et namn! Göran Ahlberg heter jag och jag skäms inte för det!

    SvaraRadera