Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

lördag 21 mars 2020

Världspoesidagen




Idag är det världspoesidagen. Det firar jag med en dikt av favoriten Tadeusz Różewicz .

Räddad

Jag är tjugofyra år
jag blev räddad
för att slaktas.

Detta är tomma och entydiga namn:
människa och djur
kärlek och har
mörker och ljus.

Man dödar människor som djur
jag har sett:
vagnar med styckade människor
som inte kommer att bli frälsta.

Begrepp är bara ord:
dygd och last
sanning och lögn
skönhet och fulhet
mod och feghet.

Dygd och last väger lika
jag har sett:
en människa som både var
dygdig och lastbar.

Jag söker efter läraren och mästaren
o att han kunde återge mig synen hörseln talförmågan
att han på nytt kunde ge namn åt ting och begrepp
att han kunde skilja ljuset från mörkret.

Jag är tjugofyra år
jag blev räddad
för att slaktas.

Ur "Och så vidare" (1966) i urval av Jan Kunicki och Göran Palm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar