Den 17 september 1926 föddes Jean-Marie Aaron Lustiger,
sedermera kardinal och Paris ärkebiskop. Det märkliga med honom var hans för en
högt uppsatt kyrklig dignitär ovanliga bakgrund, och hur den kom att påverka
hans katolska tro.
Han föddes i Paris som Aaron Lustiger i en judisk familj.
Hans föräldrar hade utvandart från den polska staden Będzin, där Lustiger är
hedersmedborgare, en gammal ort i södra Polen, numera mest känd för stenkolsbrytning
från början av 1900-talet.
När tyskarna ockuperade Frankrike 1940 skickades Aaron
tillsammans med sin syster till familjens vänner, en katolsk familj i Orleans.
Föräldrarna hamnade i Auschwitz, och hans mamma dog där.
Något senare samma år konverterade den 14-årige Aaron till
katolicismen.
Enligt vissa uppgifter fick Aaron Lustiger sin katolska
kallelse efter en uppenbarelse under Långfredagen, men det går inte ihop rent
kronologiskt, och får, enligt min åsikt, betraktas som en legend.
Vid dopet antog han namnet Jean-Marie, men behöll sitt
judiska namn Aaron och använder senare konsekvent alla tre namnen, också i
officiella sammanhang.
Lustigers far som överlevde Auschwitz kunde efter
återkomsten till Frankrike inte förlika sig med sonens konvertering och
försökte få den upphävd.
För Jean-Marie Aaron innebar inte dopet ett förnekande av
hans judiska identitet. Han kallade sig själv för ”kardinal, jude och invandrarbarn”.
Centralt för hans teologi var uppfattningen om kristendomens judiska rötter,
han betonade det gemensamma ursprunget och kallade Jesus för Israels Messias.
Antisemitismen ansåg han vara en form av antiteism då det
vände sig mot det av gud utvalda folket.
Han uppfattningar ådrog sig stark kritik från båda
religionerna, katolikerna anklagade honom för ”judaisering” av kristendomen,
medan judarna såg honom som en avfälling och förrädare – barn till offer för
Förintelsen som han var – och dessutom ansåg de att hans försök till förening
av de två religionerna var som att skapa en ”kvadratisk cirkel”.
Lustigers andra viktiga insats var hans djupt rotade
uppfattning att kyrkan istället för att söka stöd i maktens strukturer, bör
vända sig till intellektuella och kultureliter, då det är dessa kretsar som
formar tidsandan och har stor påverkan i samhället.
Media ansågs som särskilt viktiga, och i konsekvens därmed
startade Lustiger en radiostation och en kabeltevestation i sitt stift. 1995
valdes han för övrigt in i Franska Akademien.
Samtidigt förenade Lustiger på ett sätt som är inte helt
ovanligt inom den katolska kyrkan sin moderna inställning med mer konservativa
attityder. Han var en svuren fiende till feminism, abortmotståndare så klart,
och starkt missionerande med betoning på evangelisering av Frankrike, något som
inte alltid sågs med blida ögon i den sekulära republiken.
Efter Johannes Paulus II:s död ansåg bedömare att Lustiger
var en av favoriterna till påvevärdigheten. Emot honom talade en gammal
profetia som sa att en jude kommer att vara kyrkans sista påve, under namnet
Petrus II, och en sådan risk ville man inte ta.
En seriösare invändning var Lustigers höga ålder, även om
det förefaller långsökt, då Ratzinger som ju blev påve, bara var ett knappt år
yngre.
Den faktiska anledningen, eller åtminstone en av de
viktigaste, var nog helt enkelt den kvardröjande antisemitismen inom katolska
kyrkan, dels bland en del av dess ledande män, dels bland den troende
menigheten.
Det var för många otänkbart att en jude – och det är så
många katoliker såg honom, kardinal eller inte – skulle upphöjas till Guds
ställföreträdare på jorden.
Lustigers betydelse är odiskutabel. Hela hans liv och
gärning är en symbol för dialogen mellan kristenheten och judenheten, och
säkerligen också viktigt för brobyggandet mellan religionerna överhuvudtaget.
Hans mission bland intellektuella har satt djupa spår, och det återstår att se
vilka återverkningar det kommer att få.
Men hans person är kanske framför allt en nödvändig
påminnelse, för jude, grek, kristen och hedning, om mångfaldens rikedom.
Jean-Marie Aaron Lustiger gick bort den 5 augusti 2007.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar