Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 1 oktober 2019

Louisa Lyne är klezmermusikens främsta utövare i Sverige: "Ångermanlands kulturliv lade grunden till hela min karriär"





Klezmermusikens främsta utövare i Sverige är utan tvekan Härnösandsbördiga Louisa Lyne och hennes Di Yiddishe Kapelye. Hon minns sin uppväxt i Ångermanland som en kulturell smällkaramell.

-          Genom körer, teatergrupper, dans och senare estetiska programmet i Härnösand så fick jag uppleva så mycket. Självklart spelade också mina föräldrars musikaliska yrkesroller stor roll. Jag har så mycket att tack regionens blomstrande kulturliv för och det gör mig ont när jag hör att den långsamt förtvinar bland nedskärningar och politik. För mig lade Ångermanlands kulturliv grunden till hela min karriär, säger Louisa, som numera bor i Malmö.

Det som ursprungligen lockade henne med klezmermusiken var en blandning av glädje och vemod. 

Hon tilltalades av dramatiken och känslouttrycket i musiken och berättelserna och mystiken i språket.

-          Jag hade aldrig hört jiddischsånger under min uppväxt så mötet med genren blev ett spännande musikaliskt uppvaknande. Som att jag upptäckt något nytt jag ville dela med mig av!

Klezmermusiken är de östeuropeiska judarnas musik, och den har alltid varit öppen mot sin omgivning och mottaglig för nya influenser. Det romska inslaget är påtagligt, men även från de omgivande slaviska kulturerna, den polska, ryska, ukrainska, litauiska. Modern klezmer har i sin tur tagit starka intryck av jazz.

Louisa betonar att känslorna för genren har utvecklats och förändrats under årens lopp. Numera ser hon möjligheterna att nästintill helt vika av från den klassiska klezmer-banan och utveckla en ny genre för judisk kultur.

-          En jiddisch-world-pop som går ifrån den sentimentala stigma som jiddischsånger ofta motvilligt får dras med och välkomnar nya lyssnare in i kulturen.

Det är därför fullt logiskt att hon på sin nya skiva förnyar sig och vidgar blicken mot andra kulturer. Med på skivan finns gästartister från Israel, Colombia och Sverige, och förutom jiddisch sjungs det sånger på svenska, engelska, hebreiska och spanska.

Läs hela texten i Allehanda.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar