Bild: Lisalove Bäckman
Lagom till 100-årsdagen av Sara Lidmans födelse har Västerbottensteatern
dramatiserat hennes Jernbanesvit. Det är en närmast heroisk bedrift att få ner
de fem romanerna till en normallång föreställning. Pjäsen ”Jernbanan” är en
hyllning till ett stort och viktigt författarskap, underhållande, suggestivt,
och som sig bör, med ett underliggande allvar om både människans villkor och aktuella
samhällsproblem.
Föreställningen berättar historien om Didrik Mårtensson,
torparsonen från Månliden, någonstans i norra Västerbottens inland, som gör en
hisnande resa och avancerar både socialt och ekonomiskt, ända tills allt rasar.
Skildringen framställs baklänges, det börjar med att Didrik sitter i en cell på
Långholmen, dömd för bland annat förskingring. Han tecknar en bild av sitt liv samtidigt
som han rättfärdigar sina val och handlingar.
För visst har han
gjort karriär, en klassresa uppåt, som välbärgad handelsman och ordförande i
sockenstämman, och allt har kanske inte alltid gått rätt till. Men hade en
storslagen vision för hela deras landsända, och det var att Jernbanan skulle dras
genom Månliden.
Järnvägen är en symbol för framsteg och modernitet som ska
föra välstånd åt folket i Västerbotten. Låter det bekant?
Didriks historia utspelar sig på två plan. Dels det
individuella, hans personliga, då han gör sig skyldig till den största synden
av dem alla, i alla fall i den delen av landet, han förhäver sig, och det
straffar sig alltid. Du skall inte tro att du är något. Hans gynnare, den
välvillige och generöse Konsuln, är i själva verket bara ute efter att lura av
honom mark och skog, en procedur den rike mannen har satt i system mot
lättlurade bönder.
Den fattige blir fattigare, den rike rikare, sådan är
systemets obönhörliga logik.
Bild: Patrick Degerman
Den andra dimensionen hänger förstås ihop med den första. För
inte stannat jernbanan i Månliden, det kommer inget välstånd eller någon framtidstro
till Norrland, folket där får nöja sig med smulor från framstegets bord – och så
finns det alltid nödbidrag.
Det är frapperande hur den här problematikens aktualitet aldrig
tycks ta slut.
Historien berättas med mycket musik och sång, det är nästan
som en musikal, mer än hälften av texten sjungs. Det är folkligt och
underhållande, men också vasst och med förvångsvärt mycket djup.
Jakob Hultcrantz Hansson är lysande i sin bärande roll som
Didrik. Han sekunderas väl av de andra, och det är fullständigt fascinerande
hur skådespelarna glider in och ur olika roller. Det är skådespeleri på hög
nivå.
Sara Lidman hade nog gillat den här föreställningen. Bättre
betyg än så kan de inte få.
Bild: Patrick Degerman
Jernbanan (gästspel på Konsertteatern i Sundsvall)
Jernbanan är producerad av Västerbottensteatern i samarbete med fria
teatergruppen Östfronten
Manus: Dag Thelander efter Sara Lidmans romansvit
Musikkomposition: Per Wickström
Bearbetning och regi: Bobo Lundén
Scenografi: Caroline Romare
Mask och kostym: Helena Andersson
Ljusdesign: Maria Ros
Scenisk rörelse: Kajza Rauhala
Kapellmästare: Mattias Kågström
Medverkande: Andreas Anterot, Amina Avdic, Henrik
Gustafsson, Jakob Hultcrantz Hansson, Mattias Kågström, Sonja
Lindblom, Ellenor Lindgren
SCENTEKNIK, SCENOGRAFI, DEKOR OCH KOSTYM ÄR PRODUCERADE AV
TEATERNS TEKNIKER & ATELJÉPERSONAL.
LJUDTEKNIKER: Jesper Johansson, Oskar Bergkvist
Ljustekniker: Catherine Crépault Wibe, Kin Isaksson
SCENMÄSTARE, SMED OCH SNICKARE: Niclas Andersson
Snickare: Petter Ögren
DEKORMÅLARE & ATTRIBUTMAKARE: Catarina Berglind
REKVISITÖR & ATTRIBUTMAKARE: Nina Muhonen
KOSTYMMÄSTARE: Ulrica Marklund, Terese Larsson, Helena Steisel.
Tekniker: Tomas Johansson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar