Vakna, mitt folk! Det judiska Europa mellan den franska
revolutionen och den ryska
Eva Ekselius
Volante
Eva Ekselius bok om judisk historia mellan två revolutioner
är ett mäktigt verk i alla avseenden. 500 sidor i storformat, en käll-och litteraturförteckning
som tycks aldrig ta slut, en ännu längre notförteckning, oumbärliga person- och
sakregister, dessutom rikt illustrerad (den sortens utgivning ser sällan dagens
ljus nuförtiden). Men framför allt är boken mäktig till sitt innehåll, det är
närmast en heroisk bedrift att så initierat skildra 128 år av judisk historia,
med skeendet i Europa som en fond, men lika mycket som en del av samma
historia.
Det bör påpekas att Ekselius skildrar enbart den askenasiska,
väst- och östeuropeiska, judenheten, den sefardiska lämnas helt utanför.
Det sker hela tiden ett intrikat samspel mellan det judiska
samfundet och omgivningen. Upplysningstiden, med sin betoning på förnuft,
kritiskt tänkande, ifrågasättande av religionen, och jämlikhet som bästa sättet
att utveckla samhället – helst under en upplyst despot, fick snart en judisk
efterföljare i den så kallade Haskala-rörelsen.
I både Frankrike och Tyskland hade det växt fram en förmögen
judisk överklass som gärna härmade aristokratin, och kom att i vissa avseenden,
som klädsel och allmänt utseende, likna sin kristna omgivning. Därifrån var
inte steget långt att se sig som en del av samhället, och kräva sin
medborgerliga rätt.
Från en sluten och förmodern värld tar man jätteklivet in i
moderniteten (jämför med flera av dagens migrantgrupper!), vilket oundvikligen
skapar nya konflikter och motsättningar. Det faktum att den kristna världens
marsch mot modernitet och sekularisering hade pågått under flera hundra år
medan det judiska språnget togs under en mycket kortare tid, blott några
decennier, skärpte spänningarna ytterligare.
Läs hela texten (ej betalvägg) i Opulens
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar