Liv till
varje pris
Kristina
Sandberg
Norstedts
Det handlar
om en värld som är försvunnen men som ligger oss så nära i tiden. Det var en
värld där Kvinnan var en riktig Husmoder, ”tränad till tystnad” men givetvis
representativ med en kvinnlighet som var självklar, och där affärsvärlden var
helt och hållet männens domän, och där man fortfarande höll på begrepp som
kvalitet, kundkontakt och ärlighet.
Kristina
Sandbergs roman börjar 1953 då Maj och Tomas, välbekanta från de två tidigare
fristående romanerna i trilogin, firar Tomas 50-årsdag i Stockholm. Läsaren
introduceras snabbt i de bärande teman i boken, Maj tar hand om allting av praktisk betydelse, samtidigt som hon
ständigt plågas av en inre osäkerhet att inte göra rätt, att inte räcka till,
medan maken Tomas för sig visserligen med en medfödd självsäkerhet, men är
betydligt sämre på att ta hand om det som förväntas av honom i hans mansroll.
Här
kontrasteras också den stora världen, Stockholm med sitt sjudande liv men med
så många faror som lurar, ställs mot hemma i lilla Örnsköldsvik, där det är
tryggt och överskådligt.
Den
dualismen går sedan igen på flera plan.
Hemmafrun
Maj försöker nästan desperat att leva upp till tidens krav, utan att märka att
tiden håller på att springa ifrån henne. Reformer och ny teknik gör hemmafrun
allt mer överflödig, och innan 60-talet är till ända kommer
jämställdhetsdebatten igång på allvar, och ifrågasätter Husmodern.
Otack är
världens lön.
Den veke
Tomas gör en omvänd klassresa, och det med besked. Han deklasseras fullständigt
och slutar sin yrkesbana med att betjäna sina forna affärsbekanta.
Och
någonstans i bakgrunden gör sig den stora världen påmind med Kongokrisen,
kriget i Algeriet, Ungernrevolten, Kuba. Och kronan på verket mot slutet, månlandningen
1969.
Också här
hemma händer det saker, det är ATP, charterresor, kvinnliga präster, avfolkning
och rivningsraseri. Det är en föränderlig värld, och i dess skugga finns nya
hotfulla begrepp som stress och depression.
50- och
60-talens skördetid är det fundament på vilket dagens Sverige är uppbyggt.
Kristina Sandberg skapar en fullödig bild av ett historiskt skeende genom att
skildra vardagens antihjältar. Det är mycket skickligt.
Hennes språk
är njutbart, välavvägt och rikt, så lyhört på nyanser, skiftningar och
personliga tonfall.
Hög
igenkänningsfaktor är en extra bonus för ångermanlänningar i allmänhet och
Öviksbor i synnerhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar