Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 20 november 2012

En stor turkisk poet


Idag är det Nazim Hikmets födelsedag. Han var en stor turkisk poet, som än idag inte har fått sin rättmätiga plats i Turkiet.
Det finns mer på läsa om honom på världslitteratur.se:  http://varldslitteratur.se/person/nazim-hikmet
Här en dikt av Nazim Hikmet:

"Om jag var ett platanträd - skulle jag vila i dess skugga
om jag var bok
skulle jag läsa, utan att bli uttråkad, en sömnlös natt
penna ville jag inte vara, ens mellan mina
egna fingrar
om jag var dörr
skulle jag öppna för de goda och stänga för de onda
om jag var fönster, ett stort öppet fönster, utan gardiner
skulle jag föra in staden i mitt rum
om jag var ett ord
skulle jag ropa efter det vackra, det rättvisa, det sanna
om jag var ord
skulle jag stilla förklara min kärlek."

3 kommentarer:

  1. Från vilken diktsamling kommer denna dikt? Översättare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, det är så länge sedan jag la upp den posten att jag kan inte längre svara på din fråga. Men översättare var troligen Lasse Söderberg.

      Radera