Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 3 februari 2012

Kulturtorget vecka 5


1. Mamma Mu är mest sålda barnbok på läsplatta. Sollentuna slopar nu skolböckerna och låter barnen läsa på läsplattor. Behöver barn hålla i en bok av papper?

Vad är det som är så speciellt med just papper? Varför inte lika gärna papyrus, oxhud eller lertavlor? Det viktiga är att barn läser böcker, många böcker. Och för all del, vuxna också.

2. Vad är det med instrumentet dragspel som gör det så särskilt älskat av många människor? Apropå att stjärndragspelarna Jörgen Sundeqvist och Lena Rist-Larsen släpper cd med stort releaseparty på Babelsberg i Kramfors på lördag.

Ingen aning. Kan det vara något folkligt? Att instrumentet har stor klangrikedom? Som sagt, inte en susning. Dragspel är inte min grej.

3. Vilket är ditt stora läsprojekt? Klassikern som du lovar dig själv att läsa i livet? Apropå att James Joyces Ulysses, just en sådan klassiker, kommer ut i svensk nyöversättning idag.

Jag skulle vilja läsa alla böcker jag inte hunnit med. Om jag lever till biblisk ålder och blir så där 950 år gammal kanske jag hinner med hälften. Men OK, om jag ska nämna några konkreta titlar, "På spaning efter den tid som flytt", och så Musils "Mannen utan egenskaper", och ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar