Den polske författaren Michał Witkowski, översatt till svenska med flera böcker, bland annat kultromanen ”Lubiewo”, skriver på en ny bok. Och om någon vill bli en av personerna i boken är det bara att öppna plånboken.
Antingen är Witkowski, som han antyder själv, i ekonomisk
knipa, eller så har han kommit på ett nytt och kreativt sätt att tjäna en extra
slant.
Mot en avgift kan en av personerna i romanen, dock inte
huvudkaraktärer, namnges efter bidragsgivaren. Taxan är visserligen hemlig, men
Witkowski berättar i alla fall så mycket att priset avgörs av hur viktig den
fiktiva personen är för handlingen, och hur ofta och länge den förekommer.
Verkar rimligt.
En lista på vilka personer som kan vara aktuella för
namngivning skickas direkt till den som har anmält intresse.
Den nya boken har titeln ”Tango” och är en kriminalroman.
Eftersom handlingen utspelar sig under 20- och 30-talen är vissa alltför
moderna namn automatiskt diskvalificerade. Det skulle inte fungera med till
exempel förnamnet Paris eller någon avläggare av en populär tv-serie som
Savannah.
Däremot behöver inte namnen vara helt ålderdomliga (svenska
exempel skulle kunna vara Åslög eller Tiburtius).
Tidsepoken utesluter också i stort sett produktplacering,
något som Witkowski uppenbarligen inte är främmande för i en nutida litterär
miljö.
Författaren själv säger att han alltid har drömt om att vara
hjälte i en roman, och nu vill han erbjuda möjligheter till andra. Tydligen har
redan flera hågade hört av sig.
Han sticker inte heller under stol med att det finns
kommersiella bevekelsegrunder. Det har blivit allt svårare att leva på att
sälja böcker, säger han, och då gäller det att vara lite om sig och kring sig.
Det är ett förhållande som gäller inte bara honom, utan många skrivande
människor lite överallt i världen. Och då är Witkowski ändå en relativt
framgångsrik författare, bland annat översatt till 30 språk.
Vad man än tycker om Michał Witkowskis tilltag – och det finns mycket att tycka – reser det onekligen vissa viktiga frågor kring kulturens finansiering.
Förr stod hovet, kyrkan och aristokratin för kompositörers,
poeters och konstnärers försörjning. Så småningom utökades mecenaternas skara
med förmögna köpmän och industriidkare, samtidigt som det uppstod en marknad där
kulturens män – och kvinnor förstås – kunde sälja sina tjänster.
Den (mer eller mindre) fria marknaden fick en allt större
betydelse, och även om privata mecenater finns i allra högsta grad fortfarande,
oftast i form av fonder och stiftelser finansierade av framgångsrika
företagare, är det nu mera staten som har huvudrollen som kulturens
huvudsponsor.
Underförstått, eller rent av explicit, är förutsättningen att
tack vare den demokratiska kontrollen ska det inte finnas något
beroendeförhållande mellan givare och mottagare, till skillnad från tidigare
tidsepoker.
Det finns olika uppfattningar om hur väl det fungerar.
Och givetvis om staten, med skattemedel, ska stödja vissa
kulturarbetare och kulturområden. Och om den ändå ska göra det, i vilken
utsträckning.
Ser man till nästa års budget, så presenteras den som ”den
största någonsin”, och den som utgör högst andel av BNP någonsin.
Det är som om våra politiker har lärt sig det politiska
språket av Donald Trump, allt är historiskt, störst någonsin och så vidare.
Ingen, eller nästan ingen, hänsyn tas till tillväxt, befolkningsökning, det
faktum att en pandemi har grasserat i ett och ett halvt år.
Först som sist kanske de föregående årens budgetar har helt
enkelt varit alldeles för snåla.
För inte skär de flesta kulturarbetare uti detta land guld med
täljkniv precis. Det tror jag faktiskt att kulturministern är mycket väl
medveten om.
Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet
Regeringen vill i sin nya budget tillföra 1,3 miljarder
kronor till kulturlivet. Vissa satsningar är välkomna och länge efterfrågade,
som att permanenta stödet till filmbranschen. Beloppet 100 miljoner imponerar
däremot inte.
Över lag är summorna för de olika sektorerna ganska blygsamma. Så och så många miljoner kan låta mycket i en vanlig dödlig medborgares öron, men i sammanhanget är det blott kaffepengar.
I jämförelse kan som belysande exempel nämnas att storbanken
Nordea har nyligen beslutat att dela ut sammanlagt 45 miljarder till sina
aktieägare.
Där ligger kulturen helt klart i lä.
För litteraturens vidkommande ligger hoppet i de 745 miljoner
kronor som kommer att gå till ett stimulansstöd som fördelas av Kulturrådet.
Några av dessa slantar lär komma en del författare till godo.
För övrigt får vi nog fortsätta att klura ut kreativa sätt att
vigga stålar av våra läsare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar