Shakespeares ”Macbeth” anses som ett förnämligt studium av maktlystnad. I Verdis opera som bygger på pjäsen har maktens hänsynslöshet en central roll, men också priset som maktspelarna kan tvingas att betala. I operan finns dessutom mycket tydliga anspelningar på Italiens kamp för frigörelse från det österrikiska oket och landets enande.
Vad som däremot sällan lyfts fram är pjäsens uppenbart
kvinnofientliga sida. Det är Lady Macbeth som driver sin obeslutsamme make mot
de blodiga dåden, som hetsar honom att bana sig – och de sina – väg mot maktens
boningar. Det är också hon som jämställer mod och beslutsamhet med manlighet,
och tvekar inte att håna maken vid minsta tecken till tvekan.
Det är den gamla vanliga uppfattningen om kvinnan bakom allt.
Och eftersom det är ändå kvinnorna som styr, behöver de följaktligen ingen
rösträtt eller andra rättigheter. Det är ett argument som har bland annat varit
ganska gångbart i Schweiz tills relativt nyligen.
Vill man kliva ut ur den shakespearska ramen, och det tror jag
nog att Norrlandsoperan på inget sätt är främmande för, skulle man ställa den
velige Macbeth åt sidan, och låta Ladyn ta för sig i maktkampen.
Nu väljer Norrlandsoperan i sin uppsättning istället den
traditionella vägen, med fokus på just maktkamp och priset som måste betalas.
Här kan man i och för sig invända att det finns förvisso ett
högt pris att betala men det är sällan, för att inte säga aldrig, som den
betalningsskyldige är maktspelaren, det är inte ofta, om någonsin, som
makthavare uppvisar någon ånger.
Det gör paret Macbeths samvetskval inte helt trovärdiga.
Men det är i grund och botten invändningar mot gamle
Shakespeare, och kanske i viss mån Verdi, det ska inte kasta någon skugga över
Norrlandsoperans fina uppsättning. Och väl inte heller över Verdis musikaliska
skapelse.
Norrlandsoperan har genom åren i många föreställningar skämt
bort sin publik med spektakulära scenografier. I ”Macbeth” har man stramat åt,
och håller sig till ett skotskt slotts karga gotik, med en enkel men
funktionell dekor. Det är bara i tredje aktens suggestiva häxscen som som det
blixtrar till rejält på scenen, inte minst tack vare den mästerliga
ljussättningen.
”Macbeth” är den av Verdis operor, om inte rent av alla
operor, där handling och musik är totalt synkade och bildar tillsammans en
oslagbar estetisk enhet.
Tempot är högt och jämt, och skapar ständigt nya utrymmen för
vackra arior, dynamiska duetter och
härliga körpartier. Sångarna tar väl vara på verkets möjligheter och
sånginsatserna är genomgående mycket lyckade för hela ensemblen.
Och till slut faller tyrannen, rättvisan segrar och den
rättmätige arvingen intar den tron som tillkommer honom. Det är precis som det
ska vara.
Ännu en framgång för Norrlandsoperan. Och den här gången äntligen
”irl” det vill säga inför en entusiastisk publik på plats i operahuset i Umeå.
Foto: Mats Bäcker/Norrlandsoperan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar