Diamanttorget
Mercé
Rodoreda
Övers: Jens
Nordenhök
Norstedts
klassikerserie, 2014
Det finns en
historiens skuggsida, knappt synlig bortom det politiska spelet, de ekonomiska
analyserna och krigets hjältemod. Oftast är det kvinnorna, och då främst underklassens
kvinnor, som döljs i denna skuggvärld.
Natalia,
kallad Colometa – lilla duvan – är en av dessa kvinnor. Hon lever i 30-talets
Barcelona, hennes mamma är död, pappa har gift om sig, och hennes uppväxt kan
sammanfattas med ”Hemma levde vi utan ord”. Hon försörjer sig med att sälja
konfekt i en butik, och hennes självkänsla är inte den bästa. Vilket inte
hindrar att hon kan ha nog så självständig uppfattning också på tvärs mot
etablerade sanningar. Som till exempel om Gaudis hiskeliga katedralbygge.
När hon
träffar möbelsnickaren Quimet tar livet en ny riktning. Quimet är politiskt
radikal, och lika mycket som han är glödande republikan är han stockreaktionär
hemma i sitt familjeliv, med stereotypa könsroller, tyranniska fasoner och
bisarr svartsjuka. Lägg därtill att han är en streber och fantast med lätt
psykopatiska drag.
Natalias
tillvaro, som snabbt utvecklar sig till en omärklig kamp om utrymme för henne
som person, skildras med lika stora delar detaljrik realism som subtil
symbolik.
Det är oroliga
tider i Spanien. Republik utropas, kyrkor brinner, revolutionär rättvisa skipas
– med allt vad det kan innebära – och motsättningarna blir allt tydligare. Till
slut bryter inbördeskrig ut, och Quimet, som är med i milisen, ger sig iväg
till fronten.
Han kommer
inte tillbaka, inte heller många av hans vänner, som antingen stupar eller
arkebuseras av falangisterna.
Under tiden
för Natalia sitt eget krig för att överleva. Det råder arbetslöshet,
varubristen är stor, och hunger hotar henne och barnen. Hon tvingas till svåra
val. Kampen fortsätter också efter inbördeskrigets slut, och hon är nära att ge
upp vid flera tillfällen, men på ett rent heroiskt sätt lyckas ändå överleva.
Mercé
Rodoredas roman är en katalansk klassiker som på ett utmejslat språk med ett fantastiskt
flöde ger en röst åt den lilla människans svåra vardagsstrid, med en gnutta
hopp, trots allt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar