Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 17 april 2023

Vänner om natten


"Minervas uggla sprider sina vingar blott när skymningen faller" påstår filosofen, och det kanske är sant. Jag har ingen aning, jag är inte ens säker att jag förstår vad Georg Wilhelm Friedrich egentligen menade. Men jag vet med all säkerhet att Feghetens fågel flyger först när mörkret inträder. Jag har upplevt det själv, även om det inte gällde mig utan min far.

Och eftersom historien löper ofta längs krokiga vägar började det hela med en teaterpjäs. Ja just det. En klassiker av en nationalskald på nationalscenen. Publiken visade redan vid premiären bristande ideologisk mognad och applåderade och visade sin uppskattning på fel ställen. På högre ort konstaterades upprört att pjäsen kunde uppfatta som antirysk, och det kunde inte annat än att landa i ren och skär antisovjetism.

Klassfienden visade åter sitt fula reaktionära ansikte, men tack vare Partiets aldrig slocknande vaksamhet kunde deras planer omintetgöras. Pjäsen togs bort från repertoaren, trots fullsatta salonger, eller kanske just därför.

Några studenter började samla underskrifter under en petition att pjäsen skulle åter spelas, och relegerades därför från universitet. Deras kamrater demonstrerade mot det beslutet och blev rejält spöade av snutar utklädda till ”upprörda arbetare”.

Om partiledningen trodde att det hela var därmed över tog de grundligt miste. Nu fick studenterna stöd av en lång rad författare och andra intellektuella. Det blev alldeles tydligt att missnöjet i samhället pyrde med allt starkare glöd, och dess färg var inte nödvändigtvis röd.

Och vad gör en politisk ledning i ett sådant läge, då den helt saknar idéer och vilja att lösa krisen? Enkelt, man tar till ett gammalt beprövat knep och skyller på judarna. Det stod visserligen i strid med kommunismens idé om internationalism, men här uppvisade partiledningen en imponerande lingvistisk kreativitet. Kärt barn har många namn!

Kampen riktades mot kosmopoliter, sionister, femtekolonnare, falska personer med dubbla lojaliteter, ingen svävade förstås i minsta tvivel vilka som avsågs, kort sagt, man drog i gång en regelrätt antisemitisk kampanj."




Boken kan beställas direkt från författaren eller från Bokus och fysisk bokhandel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar