Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 24 april 2023

Utflykt till en skärgårdsö

 

”Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse” är ett populärt talesätt. Själv föredrar jag den egenformulerade sentensen ”Ställ aldrig en fråga som kan få fel svar”.

Detta lätt filosofiska infall har sin upprinnelse i en händelse för länge sedan och ganska långt från där jag befinner mig nu. Året var 1970 och platsen Karlskrona.

Min mamma hade fått sitt första jobb i Sverige, det var på Karlskrona lasarett och anställningen skulle börja i maj.

Vilket för övrigt får betraktas som häpnadsväckande med tanke på att vi hade anlänt till Göteborg från Polen bara ett halvår tidigare.

Karlskrona lät främmande och avlägset, småstadsaktigt inskränkt, skrämmande och en smula exotiskt. Den stora fördelen så vitt jag kunde bedöma utifrån mina då fjortonårigt nostalgiska horisonter var, förutom att mamma hade fått jobb där förstås, att det var närmare Polen. Åtminstone rent geografiskt, mätt i kilometer, mätt i verkliga möjligheter att kunna ta sig dit var det däremot lika avlägset som en annan galax.

Till och med månen låg ju sedan något år tillbaka närmare än så.

Mamma åkte i förväg för att påbörja sin yrkeskarriär i det nya landet, jag blev kvar i Göteborg för att gå klart vårterminen under mormors överseende. Märkligt nog minns jag ingenting av den korta perioden, ingen känsla av förväntan, oro för det okända nya – igen! - ingen rädsla, inget hopp, ingenting!

Inte heller kommer jag ihåg något av resan från Göteborg till Karlskrona. Tåg? Buss? Jag tror det var med tåg.

Desto livligare minns jag ankomsten till vår nya hemort. Lägenheten, som var ljus och fin, låg i en villa på sjukhusområdet, så det var nära för mamma till jobbet. Det var också bara några få steg till hållplatsen varifrån bussen till min nya skola avgick. Till centrum hade vi promenadavstånd, cykel var ett bra alternativ, och ännu bättre skulle det bli när jag fyllde femton och kunde köra moped, det var verkligen något som jag såg fram emot!

Hela stan var ju inte så överväldigande stor, och begreppet centrum uppfattade jag snabbt som ett pretentiöst uttryck för mindervärdeskomplex typiska för småstäder."




Boken kan beställas direkt från författaren eller från Bokus och fysisk bokhandel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar