Idag är det årsdagen av uruppförandet av Mozarts opera Trollflöjten i Wien 1791.
Nyligen spelades operan i en lite annorlunda form i Härnösand.
Årets upplaga av Härnösand Operaakademi var ett samarbete mellan Operastudion Kapellsberg och Suitcase Opera. Formen i år var något annorlunda jämfört med tidigare år. Några av Sveriges mest lovande unga operasångare har att under en vecka i Härnösand jobbat tillsammans med musiker och coacher ur den absoluta världseliten. Årets Operaakademi var en kombination av kurs och regiarbete där sångarna sätter upp Trollflöjten och får coachning i sångteknik och interpretation.
Inte minst lärarstaben imponerade. Till exempel är pianisten James Vaughan Head coach vid La Scala i Milano. Dirigent och den musikalisk coachen Damian Iorio har dirigerat några av de största orkestrarna som London Philharmonic Orchestra, Philharmonia, San Francisco Symphony och opera i bland annat Opéra National de Paris.
Eleverna som kom från hela landet har antingen tagit examen från olika operahögskolor eller studerar där fortfarande. Urvalet gjordes genom ansökan och digital audition.
Efter onsdagens master class som var öppen för publik bjöds det på generalrepetition på Härnösands folkhögskola i en så gott som fullsatt Kempesal.
Valet av Trollflöjten kan kännas självklar i sammanhanget,
Mozarts kanske mest älskade opera, lättillgänglig, med sublim musik, härliga
arior, sköna duetter och spännande masscener. Det lämnar stort vokalt utrymme,
inte minst för en liten ensemble.
Operaakademins version av Mozarts mästerverk framfördes av
nio sångare och två pianister, och var något förkortad, bland annat ersattes
alla talade repliker av en Berättare. Det var ett lyckat grepp som gav spänst
och tempo till föreställningen, inte minst tack vare Martin Lissel, tidigare
elev vid Kapellsberg, som mycket skickligt gestaltade Berättare, samtidigt som
han gav prov på vokala resurser i sin roll som Papageno.
I en så komprimerad version, dessutom med synnerligen
sparsam scenografi (suitcase!), missar man naturligtvis mycket av operans
storslagenhet. Men kvar finns musiken och sång.
Och de unga sångarna imponerade rakt genom. Martin Lissel har redan nämnts, andra som gjorde väl ifrån sig var Fredrik Hagerberg som Tamino, Clara Gunge som Pamina, och min absoluta favorit Ellinor Olmarken, med tuffa solbrillor i rollen som Nattens drottning.
Det finns förstås en del att slipa på, agerandet på scen,
röstens finare nyanser, utvecklingen av den vokala personligheten, men annat
vore knappast att vänta med så unga sångare.
Efter generalrepetitionen i Härnösand gav sig ensemblen iväg
till Umeå för en föreställning dagen efter i ett parkeringshus!
Veronica Janunger är grundare av Suitcase Opera, ”ett litet,
flexibelt operakompani som med enkla medel vill ge publiken en stor upplevelse.
Föreställningarna görs därför med få solister, få musiker och lite rekvisita.
Så lite att det nästan får plats i en resväska”.
Veronica, som är bördig från Örnsköldsvik, är
initiativtagare till samarbetet med Härnösand Operaakademi som hon hoppas ska
fortsätta även nästa år, och gärna ännu längre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar