Kafkapaviljongen
Tony Samuelsson
W & W, 2014
Persongalleriet är delvis
detsamma, och handlingen utspelar sig i samma historiska sättning. Nazityskland
har vunnit kriget, och härskar nu över hela Europa. Hitler är visserligen död,
men Albert Speer är den nya Führern. Sverige är juvelen i den nazistiska
förbundsstatens krona. Landet styrs av en allians av välbekanta inhemska
naziststjärnor, Sven Olov Lindholm och Per Engdahl. Den sistnämnde för övrigt
än idag högt beundrad av Ingvar Kamprad – inte kontrafaktiskt utan på riktigt!
Här finns ett tydligt eko från
Philip Roths *Konspirationen mot Amerika* och kanske också Hans Alfredssons
lite orättvist bortglömda *Attentatet i Pålsjö skog*.
Det nazistiska Sverige är ett
nationalistiskt folkhem, som bygger på generös välfärdspolitik, hejdlös
propaganda och hänsynslöst förtryck mot alla oliktänkande av en allestädes
närvarande säkerhetstjänst, uppbyggd enligt framgångsrikt tyskt mönster.
Givetvis gäller inte
folkhemsgemenskapen judar, och den är strikt graderad på rasmässiga grunder
även för alla andra.
Genom att skifta tidsperspektiv
visar Samuelsson på ett raffinerat skickligt sätt hur nazismens tankevärld
normaliseras. ”Framtiden tillhör de starka och de vackra” är en tanke som
många, de flesta, har mycket lätt att ta till sig, om de inte redan tidigare
har omfattat den, och det råder ingen tvekan om vilka som är framgångsrika, och
vilken triumfvagn som man gör klokast i att följa.
Rastänkandet slår enkelt rot i den
allmänna mentaliteten, avlyssning accepteras som nödvändigt, angiveri blir till
norm, förtrycket är säkert påkallat av ett högre intresse – och drabbar ändå
andra.
Det mest otäcka med denna sköna
nya värld är att den inte är så mycket olik vår egen tid.
Men i centrum för romanen står en
djuplodande diskussion om de intellektuellas roll. ”Intellektuell” må vara ett
skällord för många, men alla regimer, och i synnerhet de totalitära, har ett
behov av att ha ”kultureliten” på sin sida. I alla fall så länge som den
förblir lojal, inom vissa bestämda ramar, som kan vara nog så vida. Gör man
inte det, råkar man illa ut.
Men genom historien har de
intellektuella genomgående ställt sig på maktens sida. Även om många av dem
påstår något annat.
Tony Samuelsson låter åtskilliga
författare, bland dem Lars Ahlin, ”frivilligt” lämna litteraturen, och ägna sig
istället åt till exempel sportjournalistik; ”Sportens språk var det enda språk
som inte förgiftats av nationalsocialistiskt maktspråk”.
Men blomman av de unga författarna
fängslas, och hålls under priviligierade omständigheter i en särskild paviljong
på Långholmen. De övertalas, med förtäckta hot, men framför allt med subtil
övertalning, som vädjar till deras litterära ambitioner och möjligheter att
uträtta något positivt – i en svår tid.
Det är som hos Koestlers *Natt
klockan tolv på dagen* eller Milosz *Maktövertagandet*. Och nog tycker jag att
Samuelsson står sig väl i jämförelsen.
Den långa marschen genom
institutionerna börjar, och inte helt överraskande är det inte institutionerna
som förändras, utan författarna, som anpassas och integreras i det
nationalsocialistiska systemet.
Det är bara Stig Dagerman som
väljer en annan väg, och det blir till en ständig påminnelse för dem som gav
upp.
Samuelsson tecknar ett enastående
porträtt av Dagerman, så levande, så full av beundran, utan att förfalla till
idoldyrkan.
När den nazistiska fasaden rämnar
och de demokratiska krafterna vaknar åter till liv är det just Stig Dagerman
som är ledstjärnan för motståndet.
Först tycker jag att slutet är
alltför tillrättalagt lyckligt och melodramatiskt, men kommer sedan på att så
måste det vara, ett positivt slut är helt enkelt nödvändigt om Historien över
huvudtaget ska kunna ha en mening.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar