Härnösands Musiksällskap fortsatte firandet av sitt
175-årsjubileum med en barockkonsert i Rådhuset. Nordiska kammarensemblen
spelade och solister var Göran Karlsson på cembalo och sopranen Helena Ek.
Cembalon är ett märkligt instrument. Ansågs länge som dyrt
och komplicerat, och fick en överklasstämpel, så intill den milda grad att det
ordnades cembalobål under Franska revolutionen. Nu har den fått lite av en
renässans, och Göran Karlsson räknas som en av Nordens ledande cembalister.
Det är cembalons ljusa och spröda klangfärger som bidrar
till barockmusikens karaktäristiska ljuduniversum.
Göran Karlsson har ett spektakulärt och teatraliskt sätt att
spela, på ett sätt publikfriande i ordets bästa bemärkelse, han är mycket
rörlig och arbetar med hela kroppen. Spännande att lyssna till, härligt att
titta på.
Konserten inleddes med en sonat av Vivaldi, och hans
fantastiskt stämningsfulla musikberättelser med ett brett register. Som alltid
hos honom får blåsinstrumenten stort utrymme, just i det stycket i g-moll är
det framför allt flöjten, och det blev ett tacksamt tillfälle för Patrik Wendel
att briljera.
Det blev mera Vivaldi efter pausen, först med en annan sonat
i g-moll, nu med fagott och Maria Hellström i huvudrollen, och sedan med en
aria ur den kanske inte alltför kända operan Farnace, där Vivaldis vanligen
enkla och lättillgängliga musik får en lågmält dramatisk underton, med en
återhållen förtvivlan, föredömligt framförd av Helena Ek.
Hon har ett enastående djup i sin röst, den liksom sträcker
ut och famnar musikens hela vokala rikedom. I en aria ur Händels opera Julius
Caesar visade hon också att hon kan drilla fram höga toner med en
häpnadsväckande lätthet och lika mycket charm.
Det blev också blandad musik ur barockens outtömliga skatt
med en känslosamt sentimental sonat av Louis-Antoine Dornel, en aria ur Jean-Phillippe
Rameaus Pygmalion, piggt och lättsamt med mycket glädje och kärlek, och ett
kaxigt stycke av Georg Phillip Telemann med energiska stråkar i rasande tempo.
Nordiska kammarensemblen imponerar med sitt sätt att spela
barock troget originalet men som ändå förmedlar en känsla av populärmusik,
vilket ju barockmusiken var på sin tid. 1700-talets rock n ´roll!
Konserten avslutades helt stilenligt med disco, jo jo, en
medley av schvungfulla dansmelodier av kompositören med det missvisande namnet
Rebel (han var hovmusiker hos Ludvig XIV).
Det blev ett extranummer också. Händels fina Lascia ch'io
pianga skruvade konsertens fantastiska stämning upp ytterligare ett par toner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar