Härnösands Musiksällskap inledde sitt 175-årsjubileum på
lördag med en konsert med Weberkvartetten på St. Petri Logen. Det blev en
minnesvärd upplevelse med gränsöverskridande, eller kanske snarare brobyggande,
musik.
Weberkvartetten är välkänd för Härnösandspubliken, om inte
annat så för sina år som Quartet in Residence på Murberget 2005-2010.
Konserten inleddes med ett verk av den unge turkiske
kompositören Erberk Eryilmaz med den lättsamma titeln Dances of the Yogurt
Maker. Eryilmaz strävar i sin musik att föra fram musik från Östeuropa och
Mellanöstern, inte minst för att påvisa de kulturella kopplingar som finns
mellan öst och väst.
Yoghurtmakarens danser är fria improvisationer över folkliga
danser från Turkiet, och kvartetten fick imitera turkiska folkinstrument.
Jag vet ingenting om hur en yoghurtmakare arbetar, inte
heller hur de dansar, rent spontant förknippar jag nog yoghurt med lugn och
stillhet, men här blev det glada toner i virvlande danstempo med en
omisskännlig doft av Orienten.
Sedan blev det betydligt allvarligare. Sjostakovitjs
stråkkvartett nr 3 är ett episkt verk som enligt honom själv handlar om det
ryska folkets kamp och lidande under andra världskriget. De fem satserna
beskriver först tiden före kriget, den relativa idyllen kläs i glad, folkliga
toner, med kontrasterande klassiska inslag. Sedan kommer oron för krigets
närhet, men också vantro, så typiskt för oss människor, ”det händer inte här”.
Då exploderar plötsligt fasan i hela sin vassa skärpa,
bedövande högljutt, som en ångvält som krossar obarmhärtigt allt i sin väg. Den
sorg som beskrivs kommer ur folksjälens djupaste vrår, dess outhärdliga svärta
är lika vidsträckt och oöverblickbara som stäppen.
Den avslutande satsen frågar med irriterande envishet
”varför?” Men den uttrycker också en glädje att mardrömmen är över, även om den
inte är ogrumlad, det hemska som har hänt är en ständig påminnelse och en
varning.
En Guernica i toner.
Konsertens absoluta höjdpunkt, och det var tur att det följdes
av en paus så att inte Beethovens klassiska stråkkvartett nr 1, hamnade helt i
skymundan.
Det är en av de så kallade Razumovskij-stråkkvartetten,
beställda av den ryske fursten Andrej Razumovskij. I beställning ingick en
begäran om ryska teman, som givetvis tillgodosågs.
Det är ett mycket krävande verk, som fordrar lika mycket
individuell virtuositet som harmoniskt samspel. Musiken pendlar mellan en sorts
instrumentens stafett och förtroligt samtal mellan stråkarna.
Tredje satsens adagio framhäver så få andra stycken
stråkmusikens fyllighet.
Och som alltid hos Beethoven en gnistrande intensitet, med
ett tempo som ständigt riskerar att tangera det svulstiga, och med (k)luriga
musikaliska cliffhangers.
Öst och väst, tradition och modernism, tyskt och ryskt, en
konsert som byggde broar. Men det gör väl musik alltid?
Jubileumsfirandet fortsätter med ett fantastiskt program
under våren. Se Härnösands musiksällskaps hemsida: http://harnosandsmusiksallskap.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar