Anna Erlandssons utställning på galleri Lokomotiv i
Örnsköldsvik bjuder på en rad kluriga berättelser om livet och samhället. Hon
använder många olika tekniker, men det är teckningen som är grunden för alla
hennes uttryckssätt och som på ett spännande sätt går igen i så gott som alla
verken.
Det mesta är serigrafier, sedan finns det blandteknik,
torrnål, tuschteckningar, lite mer udda tekniker som sytråd på möbeltyg, och så
de definitivt ovanliga som overheadpenna på arvgods och död ekorre på siden.
Sist men inte minst visas det animerad film, Anna Erlandsson
har tunga meriter som filmare med en Guldbagge 2004 för kortfilmen Glenn, the
Great Runner.
Anna berättar att ilska är en viktig drivkraft, när hon blir
arg på olika företeelser sätter det igång en kreativ process. Av det märks
sanningen att säga inte mycket. Hennes verk saknar förvisso inte en vass udd,
men det som talar till betraktaren är snarare humor, låt gå en bitsk sådan.
Det finns inget genomgående tema för utställningen, i varje
fall inte direkt iögonfallande, utan vi får följa olika ämnen och motiv. Miljöfrågan
återkommer flera gånger, som i serigrafin The very last week, en av
favoriterna, med giraffer som riskerar att hamna under stigande vattennivåer.
Djur har en framträdande plats i många av verken. Inte
allegoriskt utan som självständiga subjekt i sin egen rätt. Vid betraktelsen är
alla eventuella likheter en ren tillfällighet.
Anna Erlandsson väjer inte för det klara och entydiga i en
tid då mångtydighet i konsten har blivit till en ny konformism – och tenderar
att bli till otydlighet.
Istället utvecklar hon en påhittighet, som i sin
fantasifullhet öppnar upp mot just det mångtydiga utan att förlora sin skärpa
och klarhet.
Ett utmärkt exempel är Flickstreck (overheadpenna på
arvgods), som på ett rakt men synnerligen subtilt sätt berättar om den
upprörande orättvisan med pojkstreck som något man bara rycker på axlarna åt,
medan flickstreck inte ens finns, flickorna får alltid ta sitt ansvar.
En existentialistisk enkelhet som med drabbande insikt är
den döda ekorren på siden som på sitt makabra sätt talar om för oss att Jakten
på ungdom och skönhet slutar alltid med döden. Amen.
Det finns också en befriande lekfullhet i Anna Erlandssons
skapande, som i verket När skaru´sluta glo på tv, något som hon själv kallar
för en ”kortnovell i betong”, och där hon använder kitschiga porslinsdockor.
Så vidgas gränsernas för det konstnärliga skapandet. Och
blir till en konstnärlig berättelse om livet som pågår – här och nu.
Utställningen pågår till den 11 februari.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar