Sollefteå fyller i år hundra. Firandet inleddes på
nyårsafton med ett pampigt fyrverkeri, och jubileumsårets andra evenemang var
en galakonsert på Hullsta under Trettonhelgen. Det blev en sprudlande fest i
musikalisk kulturrikedom.
Tanken bakom konserten var genial i all sin enkelhet. Nordiska
kammarorkestern – den klassiska musikens stomme i länet – på scen och framför
den solister med Sollefteåanknytning.
Lokalproducerat är inte bara
miljövänligt, det brukar också vara den bästa kvalitén.
Och nog var det nivå som nådde högt ovanför Sollefteås höga
kuster. Ribban sattes redan av Sara Sandström Korp, en sopran med rötter i
Multrå, och en fantastisk röst som kombineras med lika mycket charm och
utstrålning.
Hon sekunderades av sin syster Anna, också hon sopran,
välkänd för Sollefteåpubliken med sin imponerande värme och allvar i stämman. Tillsammans
bjöd de på en sublim vokal skönhet i Blomsterduetten ur Lacmé.
Kvällen gick mycket i syskonens tecken. Familjen Fröst
mönstrade inte mindre än tre bröder, violinisten Johan, Göran vid flygeln och
världsartisten Martin med sin klarinett.
Helt allena, utan några syskon, uppträdde Ulrika Bodén,
ursprungligen från Helgum. Hon sjöng två psalmer på dialekt i Nicke Sjödins
kongeniala översättningar till ångermanländska. Hon förenar på ett
oemotståndligt sätt dialektens uppkäftiga trotsighet med psalmens frikyrkliga
stridbarhet och folkvisans välljudande enkelhet.
Mitt under konserten genomförde konferencieren Jacke Sjödin
en liten kupp då han lät meddela att Ulrika har tilldelats årets Nicke
Sjödin-stipendium. Det delades ut på plats och ställe av mamma Hervor.
Nordiska kammarorkestern leddes för kvällen av Alexander
Hanson, nyss hemkommen från Wien. Han dirigerade distinkt och med en självklar
auktoritet genom Strauss den yngre, operaarior av Puccini, Delibes och Rossini,
Hugo Alvén och Sjostakovitj, med mera.
Inte utan en viss antydan till teatralisk yvighet.
En som definitivt inte drar sig för det teatraliska är
Martin Fröst. Under andra akten efter pausen tog han över ledning för orkestern
och dirigerade med den äran ouvertyren till Mozarts Figaros bröllop.
Sedan tog han fram sin klarinett, och tillsammans med
Nordiska kammarorkestern lekte han fram en egen Rhapsody in Clarinet. Med
musikalisk virtuositet och sceniskt artisteri framförde de en blandning av
klezmer, Brahms och Artie Shaw.
Och det hängde ihop alldeles utmärkt. Inte nog med det, med
Martins lågmälda berättelse om musikens ursprung och utveckling kom denna
osannolika mix att framhäva musiken som humanismens Höga visa.
Martin var iklädd en skogsvaktargrön kostym, i kontrast till
alla andra herrar skräddade i svart, och han såg ut som Robin Hood. Som tar det
bästa av musiken och delar ut till oss alla.
Jacke Sjödin roade publiken med sina humoristiskt tafatta försök
att skriva en hyllningssång till Sollefteå. Inte lätt att rimma på ett ord med
fyra stavelser. Tills han förstås kom på det. Det är fyra stavelser också i New
York, New York!
Tillsammans med solisterna och orkestern tog de i ända från
tårna och sången bar mäktigt förbi Långsele, Forsmo och Näsåker, ända bort till
Ramsele och Junsele.
Kanske ännu längre.
Foto: Robbin Norgren
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar