Kapellsbergs musikutbildning har länge varit ett viktigt
inslag i Härnösands kulturliv, inte minst operadelen. I år när Härnösands
musiksällskap fyller 175 år medan Härnösands folkhögskola firar 75 år, har man
slagit sina påsar ihop till ett 250-årsjubileum med en operaföreställning av
skolan elever.
Spelplatsen under tre kvällar har varit Brännaborg, och
föreställningen gick under titeln Spagettiopera, med undertiteln Hotel
Nostalgia. Den alltid lika påhittiga Märit Bergvall har skapat en ramhandling –
om man nu kan tala om handling – kring händelser på ett hotell, och fyllt det
med en rad arior och sångnummer ur olika operor och operetter.
Ett hotell är på många sätt en tacksam utgångspunkt för en
föreställning. Det är ett slutet universum med strikta hierarkier som på samma
gång är en spegelbild av hela samhället. Spelplatsen skapar en tydlig
avgränsning för de agerande, samtidigt som inom de givna ramarna har de en
nästan fullständig frihet för sitt agerande.
Det var framför allt elever från årskurs ett som medverkade.
Kapellsbergs operastudio har alltid haft duktiga studenter, så den höga nivån
överraskade inte, men ändå, med tanke på att de flesta av operaartisterna har
gått bara på skolan sedan september, alltså lite mer än en termin, var det
djupt imponerande.
Förvisso var det inte svårt att märka att de inte är
fullärda och har en lång väg kvar att vandra, men än mer märktes hur otroligt
mycket potential det finns här.
Scenglädjen gick inte att ta fel på, många tog för sig
ordentligt, och bjöd på en fullmatad föreställning med mycket humor och en yvig
och tuff koreografi.
Även om det kan tyckas en smula orättvist vill jag inte
desto mindre framhålla några som gjorde ett särskilt gott intryck. Linda Evers
har en röst med ett osannolikt omfång, Jenny Viklund imponerade med ett
dramatiskt utspel och vokalt mod – och det brukar föra långt, och Johan
Svensson, tydligen inte helt kry för dagen, en sällsynt löftesrik tenor med
behag och värme i rösten.
Det som förvånade något var valet av repertoar. Varför så
mycket operett? Halva första avdelningen var ur Glada änkan, med Bernsteins
Candide som lök på laxen. Tack och lov tog det sig i andra akten med bland
annat Verdi, Ravel, Donizetti och Puccini.
Då kändes till och med det avslutande crescendo ur
Läderlappen ganska rätt.
Spagettiopera.
Hotel Nostalgia
Operastudion
Kapellsberg
Regi och
bearbetning: Märit Bergvall
Piano:
Brandon Eldredge
Musikalisk
instudering: Karin Bengtsdotter Olsson
Ljus: Axel
Antonsson
Scenografi/Kostym:
Kansjälvproduktion
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar