Vi är vad vi äter. Det är ingen tilltalande tanke i nutiden,
vi vet mer än väl om alla hemskheter som den moderna matindustrin ägnar sig åt.
Närmast sadistisk djurhållning, hormon – och antibiotikabehandlingar, alla
tillsatser, besprutningar, den listan kan göras mycket lång.
Scenkonstgruppen försöker i sin monologföreställning
Grismanifestet att vända på perspektiven. Tillvaron framställs ur djurens
synvinkel, och där framstår ju människan som en hänsynslös och egoistisk barbar
som förstör, förslavar och hotar hela planetens existens.
Pjäsen ingår i Naturskyddsföreningens miljöprojekt som
består av pjäsen och samtalet kring den efteråt.
Det är en form av idéteater där det alltid finns en risk att
idéerna blir ganska tunna och teatern håller inte riktigt måttet.
Skådespelaren Nadja Franke framför monologen väl med bra
inlevelse, men texten är alldeles för smidig och motståndslös, den bara rinner
fram utan något utrymme för överraskning eller eftertanke.
Förutsägbarheten är dessutom total. Så fort det kan börja
hända något oväntat, som när Grisen/Huvudpersonen river de trånga boxarna,
stramas allting upp omedelbart med ett ideologiskt korrekt brandtal.
Vägen ut är en patetisk idealisering av naturen. Nej,
naturen eftersträvar ingenting, allra minst några ädla ideal. Och även om den
inte är ”grym”, som människor ofta beskriver den, är den inte heller någon fri
och vild idyll.
Pjäsen tenderar hela tiden att förmänskliga både naturen och
djuren, och det är i själva verket just ett sådant övergrepp som monologen anklagar
människorna i det moderna rationella samhället för.
Maktfrågor lyser samtidigt med sin frånvaro. Det är någon
som kontrollerar och tjänar pengar på dålig djurhantering. Om detta just
ingenting.
Visserligen kan man se föreställningen som en djupare metafor
för samhället, jorden, mänskligheten. Men det ändrar inte det faktum att
maktfrågorna fortfarande pockar på svar.
Det blir inte bättre av att låta ärkeskurken gå under namnet
Dansken, det blir nästan som att peka finger åt de där andra som missköter sig,
annat skulle det vara med oss hederliga svenskar. (Att härma danska är inte
heller Nadja Frankes främsta tillgång som skådespelare.)
Avslutningen med Änglamark hade en omisskännlig anda av
nordkoreansk partikongress – med Naturen som Den Store Ledaren.
Text & regi: Patrik Franke
Skådespelare: Nadja Franke
Scenograf: Lars Jansson
Skådespelare: Nadja Franke
Scenograf: Lars Jansson
Härnösand 21
november – Lilla scenen, Härnösands Teater
Sollefteå 22
november – Hullsta Gård
Örnsköldsvik
23 november – Nolaskolans aula
Sundsvall 24
november
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar