I år är det 100 år sedan Jack London gick bort. Hans
litterära berömmelse grundar sig på hans vildmarksromaner, men han var framför
allt en samhällskritisk författare som skrev romaner och berättelser med en
tydlig socialistisk tendens. Dessutom skrev han sociala reportage och politiska
pamfletter, och var aktiv inom socialistiska partier i USA.
Varghunden, Skriet från vildmarken, och Varg-Larsen är
klassiker lästa över hela världen, och, åtminstone för bara någon generation
sedan, var alla barn och ungdomar i många länder bekanta med Jack London och
hans berättelser från guldruschens Klondyke.
Jag slukade Londons vildmarksromaner i tidiga tonåren, men
minns så gott som ingenting av dem, mer än att det handlar om hundar i exotiska
vintriga miljöer. Däremot har flera av hans politiskt färgade noveller gjort
bestående intryck som jag bär med mig än idag. Det gäller i ännu högre grad
hans delvis självbiografiska roman Martin Eden, ett verk som jag inte tvekar
att ställa jämsides med arbetarlitteraturens klassiker som Gorkijs självbiografiska
trilogi eller Andersen Nexøs Pelle Erövraren.
1896 gick Jack London med i Socialist Labor Party. 1901 lämnade
han partiet och anslöt sig istället till Socialist Party of America. Han
ställde två gånger upp som partiets kandidat i borgmästarvalet i Oakland, men
med klena resultat.
Han turnerade runt i USA med föreläsningar om socialismen
och fackföreningsrörelsen. London var inte i första hand en teoretiker utan
hans socialism grundade sig i första hand på hans egna erfarenheter och
kontakter med arbetande människor. Han hade grävt guld i Klondyke, haft olika
jobb, bland annat som sjöman, och hade under en längre tid varit på luffen i
USA. 1894 avtjänade han 30 dagar i fängelse för lösdriveri.
Från den tiden finns det en uppsjö av berättelser och
noveller. London anses som den korta berättelsens okrönte kung, novellen som
form passar hans otåliga och kvicktänkta temperament. Han har lämnat efter sig
inte mindre än 19 originalnovellsamlingar.
De flesta handlar om livet som luffare, och är nog så
läsvärda och saknar inte en social dimension, men det finns också en annan
tematik. Dels finns de direkt politiska berättelserna, som Mexikanen, om en ung
man som ställer upp i en boxningsmatch mot den rutinerade mästaren för att få
ihop pengar till vapen till revolutionen. Oddsen är hopplösa, dessutom
misstänks han av sina kamrater för att vara spion och provokatör. Han får
kopiöst med stryk, och ni får själva gissa hur det går.
Sedan finns berättelserna som handlar om strejker, fackföreningsorganisering
och kamp för arbetarnas rättigheter som tar upp klassproblematiken ur olika
perspektiv. Den jag minns bäst handlar om en sociologiforskare som bedriver
fältstudier bland arbetare ute på fabrikerna. Han byter identitet flera gånger,
och London kontrasterar skickligt de två personligheterna. Akademikern med det
välordnade borgerliga livet, en fästmö av ”god familj” – svalt behärskad och
blond – å ena sidan, och å andra sidan den tuffe arbetaren, med en flickvän
från enkla omständigheter – temperamentsfull och mörkhårig. Han återvänder
slutligen till sitt borgerliga och akademiska liv. Men av en slump blir han och
fästmön vittnen till hur strejkande arbetare, bland dem den mörkhåriga
skönheten, slåss med polisen som skyddar svartfötter. Åsynen av misshandeln får
den korrekte professorn att med ett vilt tjut ansluta sig till de kämpande
arbetarna. Därefter försvinner han för alltid ut ur sin borgerliga tillvaro – i
sällskap med den mörkhåriga.
Läsvärda är också hans noveller från Hawaii, präglade av
mänskligt djup och en klar antirasistisk tendens.
Jack Londons mest uttalat socialistiska roman är Järnhälen.
Det är en dystopi, påstått publicerad flera sekel efter vår tid, med en ny
tideräkning som kallas för Mänsklighetens (socialistiska) Broderskap. Ett
manuskript har hittats, skrivet av hustrun till en arbetarledare. Det kan
nämnas att det vid denna tid fortfarande var ovanligt med en kvinnlig berättare
i en roman.
Handlingen utspelar sig under en tid, 1912-1932, och kallas
för ”den irrationella och anarkistiska tiden”. Mannen heter Ernest Everhard, är
en arbetarintellektuell av rang. Han räds inte debatten med sin tids
intellektuella elit, och vinner naturligtvis med lätthet alla verbala
sammandrabbningar. Han påvisar ”vetenskapligt” det rådande systemets
dåraktighet och socialismens oundviklighet.
De flesta av hans borgerliga motståndare blir upprörda och slår bara ifrån sig. Men en liten hårdför kärna inser att Everhard har rätt, och skrider därför till handling för att rädda det kapitalistiska systemet. Det blir upphovet till oligarkins maktinnehav, ”Järnhälen”, som trampar ner på de arbetandes ansikten.
De flesta av hans borgerliga motståndare blir upprörda och slår bara ifrån sig. Men en liten hårdför kärna inser att Everhard har rätt, och skrider därför till handling för att rädda det kapitalistiska systemet. Det blir upphovet till oligarkins maktinnehav, ”Järnhälen”, som trampar ner på de arbetandes ansikten.
Århundraden av förtryck tar vid. Samhället organiseras på
ett sätt som påminner en del om Platons idealstat. Den styrande oligarkin
består av sju ”truster”, mycket i tradition med den amerikanska radikalismen.
De delar av arbetarklassen som är verksamma inom ekonomins viktigaste sektorer
mutas med förmåner och privilegier, och bildar en arbetararistokrati. Denna
fara uppehåller sig London länge och upprört vid.
Resten av den arbetande befolkningen utgör ”avgrundens
folk”, och lever i en ofattbar misär, en tillvaro som knappt kan kallas
mänsklig. Flera upprorsförsök slås blodigt ner, innan ”arbetets
världsrevolution” efter 700 år, slutligen inträffar och Förnuftet segrar.
Det är en mycket mörk skildring, även om den delvis uppvägs
av Londons förtröstan på arbetarklassen och dess framtida seger. Den anses ha
influerat Orwells 1984 och Kurt Vonneguts Det mekaniska pianot.
Begreppet ”avgrundens folk” som förekommer flitigt i
Järnhälen återfinns i titeln på ett socialt reportage som London skrev efter
att bott i Londons East End, som den tidens Wallraff. Det är ett välskrivet
litterärt dokument som skoningslöst kritiserar ett ojämlikt samhälle präglat av
oöverstigliga klassklyftor, utsugning, förtryck och slöseri med mänskliga
resurser. Mycket träffande förutser han redan då det brittiska imperiets
förestående nedgång.
Romanen Martin Eden anses vara självbiografisk, även om det
finns klara skillnader mellan Jack London och bokens huvudperson. Det är
historien om en sjöman som strävar efter social och ekonomisk framgång för att
överbrygga klassklyftan till överklasskvinnan han är förälskad i. När han väl
lyckas har det uppnådda inget värde längre, och det slutar med att han tar
livet av sig.
Klassproblematiken är central, och klassresans ambivalens
mästerligt skildrad. Borgarklassens fina manér och bildade förfining är blott
en fasad bakom vilken döljer sig intellektuell tomhet och sociala fördomar,
medan den enkle sjömannen, fri från förutfattade meningar och stereotyper är
mycket mer skarpsinnig och självständig i sin bedömning av konst, politik och
filosofi.
I ett brev till en annan amerikansk socialistisk författare,
Upton Sinclair, skriver London att romanen var avsedd som ett angrepp på
individualismen – den som lämnar sin klass och klasskampen är dömd till
undergång.
Jack London själv mötte sin undergång i alkoholism bara 40
år gammal, den 22 november 1916.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar