Jag önskar
att jag kunde skriva som Elisabeth Rynell. Med ett språk som inte bara är sant,
utan också ett sätt att komma iväg på en upptäcktsfärd där nya insikter är
möjliga. Språk är makt, och ordens maktutövning är förmodligen långt större än
vad vi brukar inse.
Elisabeth är
själv högst medveten om det, och så här träffande uttrycker hon hur det blir
när det stämmer och man har orden i sin makt: ”Att man kopplar ihop saker,
olika saker, ord, läten, stavelser, bilder, betydelser – som i en given form alstrar
en magnetism som gör att de sitter ihop och vägrar att falla isär.”
Vilket för
övrigt kräver ett stort ansvar av författare, och alla som sysslar med
skrivande i någon form.
Det vet
Elisabeth Rynell och just författarens ansvar och all den vånda det för med sig
är ett av teman för hennes essäsamling *Skrivandets sinne* (Bonniers). Det är
en liten bok om stora ämnen, mycket personlig och väldigt politisk.
Med fasa
skriver hon om vår tids nyliberala vokabulär som genom sina absolutistiska
anspråk, utan öppningar för alternativ, och sin rationalistiska prägel,
påminner om den stalinistiska dogmatism som Harry Martinsson upplevde under en
författarkongress i Sovjet 1934.
Har
människan tillåtelse att få finnas i det moderna samhällsbygget, frågar
Elisabeth Rynell, och påpekar nästan som i förbifarten men med en drabbande
klarhet att *samhälle* kommer av *hålla samman*.
I den i mitt
tycke bästa essän skriver Elisabeth om den fulhet som breder ut sig och blir
till ett normaltillstånd. Det praktiska och rationella får vara hur fult som
helst, industribyggnader, köpcentra, gallerior. Rynell misstänker en avsikt
här, fulheten får oss att känna oss oälskade och istället försöker vi *köpa* lycka.
Det handlar
inte om estetik utan om etik – om respekt för livet. Att se och bli sedd, att
älska och bli älskad. Skrivandet är för Elisabeth Rynell som ett sinnesorgan,
och det är sinnena som är vår väg till omvärlden – och tvärtom. Hon har en unik
förmåga att *se*, och man märker i varje mening, varje ord, den skapande
kärlekskraften som finns där. Här finns några enastående vackra
kärleksporträtt: av Sara Lidman, av den i unga år avlidne mannen, av en hund.
Man kan inte
skriva ”störst av allt är kärleken” utan att det låter som en hemsk klyscha –
men det är så det är!
Och om ni
fortfarande inte har förstått: det här är en läsfest som ni inte får missa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar