Gråkoltarna
Kalle
Holmqvist
Notis
förlag, 2013
När
stormakttiden i början av 1700-talet övergår i den period som bär namnet
frihetstiden förändras också det religiösa landskapet i Sverige. Den
protestantiska fundamentalismen luckras upp och prästerskapets hårda grepp
försvagas. Den socio-ekonomiska bakgrunden är det begynnande 1700-talets ökade
läskunnighet, och städernas framväxt. I den urbana miljön var
kontrollmöjligheterna mindre, kontakterna mellan människor var friare, och nya
idéer fick lättare fäste.
Sverige nås
vid den tiden också av den pietistiska rörelsen, en protestantisk
reforminriktning som betonade personlig omvändelse och det inre fromhetslivet. Pietismen
tolererades av kyrkan, men snart uppstod det grupperingar som ville gå längre,
de så kallade radikalpietisterna.
En
fascinerande grupp religiösa avvikare i Sverige som var en sorts radikalpietister
är de så kallade gråkoltarna under 1730-talet. De fick sitt namn efter de enkla
kläder i grå vadmal som de bar. Utifrån Bibeln ifrågasatte de prästerskapet och
även samhällets världsliga makthierarkier – Gud var deras konung. De förkastade
religiösa ritualer och trodde på den enskildes direkta kontakt med sin gud. De
praktiserade jämlikhet och jämställdhet, de flesta var kvinnor, och alla hade
rätt att förkunna Guds ord. De var en löst organiserad grupp som bestod
huvudsakligen av personer ur Stockholms underklass. Under en tid bodde de i en
sorts bostadskollektiv på Långholmen.
De bedrev
självstudier, både av Bibeln och av andra religiösa skrifter, som stod sig
mycket väl i ordväxlingarna med prästerna i förhören.
De
förkastade rikedom, och tog avstånd från ett samhälle som var uppdelat i rika
och fattiga. Det fick givetvis inte fortgå ostraffat.
”Religion är
folkets opium”, kyrkan har genom århundraden varit ett viktigt instrument för
förtryck och kontroll. Men det har också alltid funnits oppositionella rörelser
som i kristendomens namn, och med Bibeln som stöd, har utmanat den kyrkliga
hierarkin, och inte sällan även den världsliga makten. Albigenser, husiter,
diggers, levellers, tolstojaner, listan kan göras hur lång som helst.
Inte alltid
men ofta är de religiösa upprorsmakarna politiskt radikala i en kommunistisk
jämlikhetsanda med Jesus och de tidiga kristna samfunden som förebild.” När
Adam grävde och Eva spann, vem var då adelsman?”
Överhetens
reaktion har alltid varit hänsynslös och brutal.
Att
gråkoltarnas lilla sammanslutning uppfattades som ett stort hot från överhetens
sida visar på sprängkraften i deras tankevärld. Och givetvis på maktens
inneboende svaghet. Gråkoltarnas ärende behandlades av rikets högst uppsatta
personer, och de satt fängslade mellan fyra och sju år under vedervärdiga
förhållanden innan de tvingades till underkastelse och avbön.
Med hjälp av
en imponerande Bibelkunskap visar Kalle Holmqvist hur kristendomen konsekvent
och medvetet har förfuskat Gamla och Nya Testamentets budskap om till exempel
kärnfamiljen. Samtidigt är Bibeln motsägelsefull och högst inkonsekvent, och
man kan lätt finna stöd för i stort sett vilka uppfattningar som helst där.
Frågan är bara varför man väljer just den tolkningen men inte någon annan.
En av de
aspekter som Kalle Holmqvist tar mest fasta på i sin skildring av gråkoltarna är
deras inställning till arbete. De vägrar att ta anställning och arbetar bara så
mycket som behövs för sitt uppehälle. Resten av tiden ägnar de åt bön och
självstudier, sådant som vi skulle kalla för ”självförverkligande”. Det stred
på ett demonstrativt sätt mot 1700-talets tjänstetvång, den tidens arbetslinje.
Holmqvist
ser dem också som föregångare för den kamp mot maktstrukturer, som han ser som
ytterst nödvändig, och som han för ett intressant resonemang kring, och som
påminner inte så lite om Rosa Luxembourgs kritik av bolsjevikerna.
Gråkoltarna
var förkämpar för yttrandefrihet, religionsfrihet och föreningsfrihet. De
lämnade ett bidrag i kampen för ett friare Sverige. Det är väl värt att minnas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar