Saxofonen är
på många sätt ett märkligt instrument, som räknas till träblåsinstrument trots
att det är helt i metall. Dess tillblivelse var egentligen ett misstag när den
belgiske instrumentmakaren Adolphe Sax försökte förbättra klarinetten.
Vilket visar
att det inom musiken, liksom inom andra mänskliga aktiviteter, sker framstegen
främst genom framgångsrika misslyckanden.
I år är det
200 år sedan saxofonens skapare Sax föddes, och det firas av den eminenta
saxofonkvartetten Rollin´Phones med ett musikprogram Vive la saxophone, som
skildrar saxofonens historia från begynnelsen fram till vår tid. Till sin hjälp
har de Olle Persson, en baryton som är en av Sveriges mest efterfrågade
operasångare.
På lördag
kväll framfördes programmet på Tingshuset i Nyland, och det var mer än fullsatt
i den anrika och intima lokalen med den enastående akustiken.
Den
musikaliska resan genom saxofonens historia började med det första stycket som
framfördes på instrumentet, ett slags salongsmusik. Sedan blev det Berlioz, och
efter det Bizets Carmen, i ett bravurnummer av Olle Persson, som visade att han
är inte bara en framstående operaartist utan också en duktig skådespelare. Han
sjunger sig genom hela operan i en instantversion, där han framför samtliga
roller, och där han inte missar en endaste operakliché.
Medan
saxofonen i Europa vid förra sekelskiftet var etablerad inom den klassiska
musiken, användes den i USA främst inom jazzen. I Sovjet skapade flera
framsående kompositörer som Prokofjev och Sjostakovitj verk för saxofon.
Musiken
påverkades av dramatiska händelser ute i världen, och inte minst under
30-talets nazistiska förföljelser kom många att lämna Tyskland, bland annat
Brechts musikpartner Kurt Weill, som använde sig flitigt av saxofonen i sina av
stilblandning präglade verk.
Kvällen
avslutades – och kulminerade! – med ett uruppförande av Tingshusets egen värd
Fredrik Högbergs verk Melodram.
Utifrån
gengrens hela ambivalens gestaltas i ord och toner ett högst personligt stycke
om skapandets villkor, om livet i en småstad med ständigt krympande befolkning,
om kärlek och politik. Musikalisk mångfald och variation förenas med
självdistans och humor.
Som
ordvitsare överträffar Fredrik sig själv. Vad sägs om Hångelmanland, och den
svårslagna pärlan Åsa-Nietzsche?
Vi slapp i
alla fall Ångestmanland.
Det blev en
oförglömlig musikkväll med Rollin´Phones och Olle Persson.
Och vilken
tillgång för Ångermanland är inte Fredrik Högberg och Tingshuset!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar