Några personliga reflektioner:
Varje år
under hela 60-talet fick jag den 19 april följa med min pappa till monumentet
för Warszawaghettots hjältar. Där högtidlighölls utbrottet av upproret i
ghettot 1943. Jag minns det som extremt dystra tillställningar med en atmosfär
av sammanbiten tystnad.
Dystert kan
det mycket väl ha varit, men annars måste minnet svika mig. En militärorkester
(om den var militär) spelade dramatiska marscher på det där militäriska sättet
som man fortfarande är så förtjust i Polen. Det var kransnedläggning, det hölls
tal, det fanns utländska delegationer på plats, och det måste ha varit en hel
del folk där.
Och ändå så
tror jag att minnet inte är helt fel ute. Det var säkert en dyster stämning,
med en sammanbiten – eller om det var trotsig – atmosfär som sa, ja vi finns
här. Och tystnaden, som ett vittnesbörd, från de omgivande kvarteren där
ghettot låg, och från alla miljoner som levt där och som det förutom monumentet
inte finns ett spår av längre.
När upproret
bryter ut är ghettot i Warszawa – det största i det nazistockuperade Europa –
redan i stor utsträckning tömt på sin judiska befolkning. De som inte har dukat
under för svält och epidemier har forslats bort till förintelselägret
Treblinka. Av en halv miljon människor finns omkring 50 000 kvar. De är
väl medvetna om vad som väntar. Några hundra har slutit sig samman i Judiska
Kamporganisationen, och när tyskarna går in i ghettot för att slutgiltigt (ett
nazistiskt favorituttryck)likvidera ghettot bjuder de väpnat motstånd.
Överraskningsmomentet är totalt och de lyckas driva ut tyskarna. (Hanna Kralls
”Hinna före herren Gud”, som är samtal med en av upprorets ledare Marek
Edelman, är en personlig skildring av händelserna. Rekommenderas.)
Men utgången
av den ojämna kampen är ändå given. De judiska motståndsmännen är mycket klent
beväpnade, de har köpt sina vapen för dyra pengar av den polska
motståndsrörelsen och på svarta börsen, och varje kämpe har en revolver, några
handgranet och hemmatillverkade brandbomber.
De tungt
beväpnade tyskarna är tio gånger så många, och de har artilleri, pansar och
flyg till sitt förfogande.
Och tyskarna
är inte helt och hållet tyskar. Betydande styrkor av letter och litauer deltar
också, och SS-generalen Jürgen Stroop, som ledde operationen, uttrycker i sin
rapport en viss förvåning över de så kallade ”szaulis” stora entusiasm inför
uppgiften.
I nästan en
månad bjuder judarna ett förbittrat motstånd. Man tillämpar dels en stadsgerillataktik,
dels har man byggt upp befästa bunkrar, där man strider till slutet. När en
sådan bunker där upprorets ledning, med bland annat Mordechai Anielewicz, på
Milagatan håller till, blir upptäckt, begår alla där kollektivt självmord
(händelsen skildras i Leon Uris pekoral ”Mila 18”). Gatans namn betyder Vänliga
gatan.
De
dödsdömdas utsiktslösa kamp väckte naturligtvis starka reaktioner utanför
ghettots murar. Många var fulla av beundran och respekt, men det fanns också de
som uttryckte likgiltighet, och rent av avståndstagande och antisemitism som
inte stod nazisterna efter, framför allt från det högernationalistiska lägret.
De judiska
motståndskämparna hyllas för att de valde att dö värdigt, och inte lät sig
”slaktas som får”. Det var också på det sättet som de såg sig själva, och det
är en uppfattning som lever starkt än idag.
Men
synsättet är långt ifrån oproblematiskt. Om de som dog med vapen i hand gjorde
det med värdighet betyder det att alla de andra dog ovärdigt? Att de lät sig
slaktas, inte som människor utan som oskäliga djur?
Människor
instängda på en trång yta, förnedrade, utsvultna, omgivna av en fientlig värld,
som försökte fly ut på landet, eller sökte gömställen i källare och på vindar,
mödrar som in i det sista skyddade sina barn från dödsångest och fruktan, dog
de motståndslöst och ovärdigt?
Motstånd är
inte bara att skjuta med ett vapen. De mördade judarnas död var tragisk, men de
trotsade sina bödlar in i det sista, och dog med värdigheten i behåll.
All
ovärdighet ligger hos mördarna.
PS. I maj
kommer Artur Schulz bok ”Judarna har vapen!” om upproret i Warszawas ghetto.
Ser fram emot.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar