Ett
författarskap får aldrig reduceras till ett museiföremål. Litterära sällskap
ska inte vara rädda att lyfta fram sina respektive skyddslingars
kontroversiella och stridbara sidor. Inte minst därför att det är just dessa sidor
som skänker många, kanske rent av de flesta, författare deras aktualitet.
Det gäller i
allra högsta grad Birger Norman, en författare som aldrig drog sig för att
sticka ut i sin samtid.
Birger
Norman är utan tvekan Ådalens största litterära gestalt, och den beundran som
många hyser för honom riskerar idag att leda till kanonisering, eller, om
uttrycket tillåts, museifiering, en attityd som står i vägen till ett levande
intresse för ett levande författarskap.
Intresset
för Birger Norman i Ådalen är enormt stort. Jag kan inte glömma när jag för ett
antal år sedan skulle gå till en uppläsning av Birgers poesi på biblioteket i
Kramfors. Väntade mig att det som vanligt på ett kulturevenemang i Kramfors
skulle komma fem-tio personer, samma personer som vanligt. Döm om min förvåning
när biblioteket fylldes till bristningsgränsen, det var runt 150 personer,
stolarna tog slut, liksom syret.
Men även de
mest intresserade har förmodligen bara läst ”Ådalen 31”, och för all del, den
är tillsammans med Stig Dagermans ”Tysk höst”, den bästa svenska reportageboken
som någonsin skrivits. Flera sådana behövs.
Dessutom
kanske att man känner till några av dikterna på mål, onekligen en viktig
inspirationskälla, och eventuellt några av de vackra skildringarna av Svanö.
Det är gott så, men det räcker inte på långa vägar.
Birger
Normans stora betydelse för vår tid ligger trots allt någon annanstans. Jag
vill väldigt gärna lyfta fram hans kulturjournalistik.
Den handlar
dels om hans starka tro på det skrivna ordet, och därmed också på det
offentliga samtalet. I ”Repliker i
kulturdebatten” från 1963 jämför Birger Norman skrivandet med en anslagstavla.
”Man anslår ett stycke verklighet, försett med någon smula personlig
färgläggning. /../ Försöker man roa, förargar det alltid någon. Blir man till
förargelse, roar det alltid någon. Det inträffar att man speglar, söker fånga
in och sammanställa meningar, åsikter, brytningar kring någon fokus.
Orientering, översikt.”
För det
andra gäller det att se och rätt uppskatta Birger Normans politiska skärpa. Det
är hans stridbara sida som gör honom så kontroversiellt aktuell i våra dagar.
Det är häpnadsväckande hur dagsfärska hans ”Vinkelskott” känns idag.
I en text om
Bertil Malmberg (1967) frågar Norman ”Vad är det för traditioner, vad är det
för miljömekanismer och vad är det för dunkla känslor och mänskliga
förstockelser som låter nazistiska strävanden få framgång tjugofem år efter den
katastrofalaste villfarelse i mänsklighetens politiska historia? Vad är det för
sorts samhälle det sker i?”
Inget
svammel om att ”ta debatten”, det gäller att noga analysera de samhällsprocesser
som gör otäcka ideologier gångbara.
Samma år –
det är 45 år sedan! – skriver Birger Norman ”Underströmmarna från 30-talet
stiger upp till politikens yta. Samtidigt som arbetslöshetssiffrorna stiger tilltar
högervridningen/../”. Man undrar vad han skulle skriva idag?
I ett
Vinkelskott från 1970 kopplar Norman ihop arbetslöshet, flyttlasspolitik och
frihet på ett sätt som kommenterar osvikligt dagens valfrihetsdebatt: ”Den
bittra friheten, friheten som känns så djupt just när den försvunnit.
/../Friheten som fanns i tryggheten. Att ha ett jobb, en hemort; att kunna
välja.”
Och vart har
människan tagit vägen i samhällsekonomin? ”Men över våra huvuden knastrar en
räknekonst, som räknar bort honom. Han är inte lönsam i den räknekonsten. Men i
den konsten ingår inte våra behov, människans behov.”(1977)
Ytterst
handlar det om hans radikala uppfattning att det är människorna som skapar sin
egen historia. Därför är förändring möjlig, därför är ett annat samhälle en
realitet.
Texten
är en omarbetad version av ett föredrag som hölls på Birger Norman-sällskapets
årsmöte den 3 mars 2013 på Svanö Folkets hus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar