Eurosamarbetet
som skulle leda till stabilitet och välstånd åt alla i all evighet har skördat
ännu ett offer. Nu är det Cypern, i alla fall den grekiska delen, som står på
konkursens rand. Lösningen på landets problem är allt annat än enkelt. Det är
nämligen en politiskt högst känslig fråga att låta tyska skattebetalare pröjsa
för spekulationer av ryska penningtvättare. Det syntes som en bättre idé att
låta de cypriotiska småspararna stå för notan.
Men Cyperns
politiker sa nej till det förslaget, och avslaget har av den tyske
finansministern, i ett sällsynt brutalt överfall på allt vad satir heter,
kallats för ”utpressning”. Spännande fortsättning följer nästa vecka.
Här hemma
har Borlänge kommun hjälpt Ikea att komma undan skatt. Att den gamle nazisten
Ingvar Kamprad är skattesmitare är känt sedan länge. Men att han får hjälp med
skatteflykt av en svensk kommun – socialdemokratiskt styrd – det är nytt det!
Så nytt att ingen verkar bry sig.
Ny på sin
post är inte migrationsminister Tobias Billström. Han har varit statsråd i sex
år, men det har tydligen inte räckt för att förbereda sig ordentligt inför
mediernas frågor om hans eget specialområde. Det är helt i sin ordning.
Regeringen ska vara representativ för folket, och då är det inte mer än rätt
att några tröga halvanalfabeter får också bli ministrar.
Tobias är
dock inte helt korkad och obildad, han lyckades till och med att damma av några
gamla tal av den nazistiske propagandaministern Joseph Goebbels. På känt manér
har Tobias Billström uttryckt sin oro över invandringspolitiken, och kommit på
att det finns människor som är ”volym”.
Det är
naturligtvis skillnad på folk och folk, det finns de trevliga, blonda och
blåögda, de är inte volym, och de andra, inte så trevliga, definitivt inte
blonda och blåögda, och det är de som är volym.
Billström
togs i örat av statsministern, man säger inte blonda och blåögda när man menar
etniska svenskar mitt i livet. Fatta det!
Ett antal
moderata kommunalpolitiker tog dock Tobias i försvar. Ordvalet var olyckligt,
men man kan inte sopa problemen under mattan. Det är som med Goebbels. Ingen
kan förneka att Tyskland hade svåra problem att brottas med under 30-talet, och
även om hans ordval var en smula olyckligt…
Så tillåts
rasism breda ut sig i kölvattnet av Alliansens (och för all del även
socialdemokraternas) oförmåga att lösa de stora samhällsproblemen.
Rasistpartier skördar nya framgångar, och en ambulans vägrar att köra en
flykting till sjukhuset.
Rasismen är
vår tids stora fråga. En författare som har skrivit mycket initierat om ämnet
är en av mina favoriter britten Caryl Phillips. Med tanke på frågans dignitet presenteras
inte mindre än tre böcker:
Caryl Phillips
En fjärran kust
Övers: Hans Berggren
Wahlström & Widstrand
En fjärran kust
Övers: Hans Berggren
Wahlström & Widstrand
En utomordentlig författare, och den här gången tvekar jag
inte att säga av högsta klass, är Caryl Phillips. Han är född 1958 på Saint
Kitts i Västindien och kom som barn till Storbritannien. Hans hyllade romaner,
av vilka flera finns på svenska, skildrar ett England i förändring. Så också
hans senaste ”En fjärran kust”. Bokens inledning anger tonen: ”England har
förändrats. Nuförtiden är det svårt att avgöra vem som är härifrån och vem som
inte är det. Vem som hör hemma och vem som är en främling. Det är störande. Det
känns inte rätt.”
Boken har två huvudpersoner. Dorothy, som har ett kraschat
liv bakom sig och vill börja om från början ”bland sina egna”. I den inskränkta
och fördomsfulla omgivningen uppfattar man hennes utanförskap och mänskliga
anständighet som ett mentalt problem, ”klena nerver”. Den andra personen är
Solomon, en flykting från Afrika, vars berättelse om upplevelserna i hemlandet
som gav upphov till flykten och hans strapatser för att nå fristaden i Europa,
skulle få vilken diskussion som helst om invandring att framstå som
vedervärdigt pladder. Hans tillvaro i England med dess dubbelhet av
omgivningens marginalisering och hans egen integrerade utplåning av det
traumatiska förflutna, skildras på ett genialt sätt. Dorothy och Solomon möts
under en kort tid innan det oundvikliga sammanbrottet, hon hamnar på
mentalsjukhus, han blir ihjälslagen av några ungdomar – ”det var bara på skoj”.
Stilen och språket är perfekt anpassade till person och
handling. Dorothys vardagligt men bildad, mycket distanserat, hos Solomon ett
jämnt och monotant ordflöde som gestaltar hans emotionella nolläge, med en
knappt tillbakahållen vrede under ytan. Det är en berättelse genomsyrad av
äkthet. En bild av ett England - och Europa! – i förvandling visas upp, och det
är svårt att gilla det vi får se.
Det är gripande och angeläget, det är också stor berättarkonst.
Lägg namnet Caryl Phillips på minnet.
Caryl Phillips
Dans i mörker
Övers. Hans Berggren
Wahlström & Widstrand
Dans i mörker
Övers. Hans Berggren
Wahlström & Widstrand
En teaterscen är ingen dålig metafor för livet, men hur är
det för dem som faktiskt står på scenen?
Bert Williams var USA: s mest framträdande underhållare de
första decennierna av 1900-talet. Mest framträdande SVARTA underhållare, ska
tilläggas. Precis som Jack Johnson vid samma tid inom boxningen, är Williams en
svart pionjär inom underhållningsbranschen, och banar väg för senare generationer
av afroamerikaner.
Om honom har Caryl Phillips skrivit en roman som är en
skicklig blandning av fiktion och dokument. Vi får följa Williams liv hela
vägen från de första förtvivlade dagarna av hans artistkarriär till slutet då
han 47 år gammal kollapsar på scenen på höjden av sin berömmelse. Williams fick
betala ett högt pris för sina framgångar. Den enda accepterade rollen för en
svart vid den tiden är den klumpige, sinnesslöe negerdummerjönsen, en figur som
Williams utvecklar till perfektion. Utanför scenen var han emellertid en
belevad, högst intelligent och bildad gentleman. Älskad men definitivt inte
respekterad av den vita publiken, bemött med ambivalens av de svarta,
utvecklade den store artisten en dubbelnatur, som föga förvånande tenderade att
göra honom till en halv människa. Hur mycket vi än lär känna honom förblir han
lika sluten och oåtkomlig för oss som han är för sin omgivning, sin far och
kanske framför allt för sin fru.
Hon och hennes väninna Aida – hon har bytt från Ada! – får
representera de svarta kvinnornas utsatta situation, deras ”dubbla bördor”. Och
bakgrunden är det rasistiska USA, med ett legaliserat och institutionaliserat
förtryck, med förolämpningar, förnedring, misshandel och som inte ens saknar
återkommande pogromer. Inte i den djupa Södern utan i det liberala New York,
och inte har det försvunnit förrän ganska nyligen, om det nu verkligen är borta
helt och hållet.
På ett nästan smärtsamt sätt visar författaren hur rasismen
tränger in i och förstör människornas liv. Frågor om identitet och
människovärde ställs på sin spets.
Ännu en litterär triumf för Caryl Phillips.
Caryl Phillips
Främlingar – tre engelska liv
Övers. Hans Berggren
Wahlström & Widstrand, 2008
Främlingar – tre engelska liv
Övers. Hans Berggren
Wahlström & Widstrand, 2008
Caryl Phillips författarskap rör sig ständigt kring tre
ämnen: ras, klass och kön. Lägg därtill hans språkliga rikedom,
gestaltningsförmåga och en glöd utöver det vanliga inför uppgiften, och han
framstår som en av de intressantaste och angelägnaste författarna i vår tid.
Hans senaste bok domineras av problematiken kring ras, medan
klass och i synnerhet genus kommer mycket mer i bakgrunden. Det är tre
levnadsöden som skildras. Alla tre är verkliga historiska personer, och de är
alla svarta i England. Grundtemat är ensamhet. Samtliga huvudpersonerna,
sinsemellan högst olika, och de lever under olika tidsepoker, är särlingar i
ett engelskt samhälle som vägrar att acceptera dem som sina egna. Själva vägrar
de att godta spelets rasistiska regler, de hävdar sin rätt att tillhöra och att
vara hemma. Konflikten blir oundviklig och leder inte helt överraskande rakt
mot undergången.
Just ensamhetstemat är mycket starkt, det finns något djupt
traumatiskt i att bli behandlad som främling av sina egna mångåriga grannar.
Annars övertygar inte Phillips den här gången. Det är svårt att se någon
rasproblematik bakom öden där pengar slösas bort, man gör dåliga investeringar
och omger sig med falska vänner. Vardagsrasismen är naturligtvis upprörande,
men den skildringen berör inte tillräckligt. Det är först i historien om den
nigerianske immigranten som hetsas, trakasseras och slutligen misshandlas till
döds som berättelsen lyfter. Språket får spänst, och de många berättarrösterna
blandade med citat och utdrag från rapporter bildar en väv som visar upp en
bild av ett samhälle med rasistiska våldsstrukturer, och där alla goda
människor väljer att titta bort och sköta sitt.
Phillips hjältar har förvisso fått upprättelse. Men rasismen
är inte borta, tvärtom tyder mycket på att den i tider då stora grupper lämnas
utanför välfärdssamhället ökar den oroväckande fort. Även om ”Främlingar” är
ingen fullträff, utgör den en länk i ett angeläget författarskap som alltmer
formar sig till en viktig motståndshandling när den som mest behövs.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar