Konstnären Claes Hake har gått bort 80 år gammal. Han är representerad i Ångermanland med skulpturgruppen "Arch" utanför Bjästa. Jag hade nöjet att vara med när en konststig invigdes där 2020.
"Nu kan du vandra till granitskeppen i Bjästa – ny konststig
tar dig ända fram till Arch
Många har sett Claes Hakes skulpturgrupp ”Arch” vid E4:an
utanför Bjästa, men det är nog få som har kunnat tittat på konstverket på nära
håll. Nu har en konststig invigts från Bjästahallen fram till skulpturerna.
– Det är en fin promenad, jag tror att många kommer att
uppskatta möjligheten att komma nära, säger Anders Thorsén, samordnare för
Stiftelsen Sigrid, Johan och Jonas Nätterlunds minnesfond.
Det är Stiftelsen som har finansierat konstverket, och
är också initiativtagare till konststigen.
”Arch” invigdes 2002, och fram till nu har skulpturgruppen
egentligen inte varit tillgänglig för närmare beskådan. Det finns en liten
ficka mitt emot skulpturerna, men där är det direkt trafikfarligt att stanna.
Nu finns det utmärkta parkeringsmöjligheter, också för
bussar, vid Isladan, och därifrån är det en trevlig promenad på drygt 500 meter
genom varierad terräng, lite skog och mest åkermark.
Skyltar kommer att sättas upp, och även om det än så
länge inte finns några planer på vinterväghållning hoppas man på besökare under
årets alla årstider.
Sommartid bildar skulpturgruppen en oas på det vidsträckta
fältet, och erbjuder en meditativ upplevelse.
– Men oavsett årstid gör ett betraktande från nära håll det
möjligt att lättare ta till sig konstverkets avskalade karaktär och förstå dess
formspråk, samtidigt som man uppfattar hela sammanhanget, dess plats i
omgivningen och samspelet med naturen, säger Anders Thorsén.
Claes Hakes ”Arch” består av fem bågar i bohusgranit, fyra mäktigt stora och en mindre. Det är ett slags Ångermanlands eget Stonehenge. Parallellen är inte orimlig, inte minst med tanke på att Bjästaområdet är en gammal kulturbygd med spännande arkeologi.
Det är också en gammal sjöbotten, och man kan se
skulpturerna som en båtarmada på väg mot mer eller mindre avlägsna, kända eller
okända mål.
Som all konst av rang är ”Arch” öppen för tolkningar.
Anders Thorséns bidrag är bilden av en flock stora djur, eller kanske en hjord
vilken som helst, med fyra vuxna som beskyddar en relativt nyfödd unge.
Själv fastnar jag för namnet ”Arch”, som ju betyder valv
eller båge, och då kommer jag att tänka på många europeiska storstäders
triumfbågar, dessa monument för grandiosa segrar på blodiga slagfält och
hänsynslösa erövringar som underkuvar andra folk.
Men här har konstnären vänt på bågen, öppnar upp mot
horisonten och låter betraktaren vara delaktig i en helhet, en annan sorts
seger, en annorlunda erövring.
Nästa gång ni passerar på E4:an sväng gärna av. Nätradalens
konstområde låter er komma närmare."
Tidigare publicerad i Allehanda.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar