Kai Martins årslista – romaner, biografier, diktsamlingar.
Åke Edwardson: Treblinka Comedy club (Albert Bonnier)
Tyskamerikansk jude, journalist och komiker, åker till forna hemstaden Berlin
för att rädda släktningar under den alltmer intensiva slutliggiltiga lösningen.
Trivialt.? Inte för en sekund. Tvärt om. En oerhört drabbande roman skriven i
något slags helig vred över det som i verkligheten hände och det som sker nu.
Åke Edwardsons bästa, så här långt.
Bruno K Öijer: Växla ringar med mörkret (Wahlström &
Widstrand) Mäster Öijer visar klass och hur på poesins sprängkraft och elegans.
Det är kärnfullt, författad med en stadig blick ut- och inåt. Dikter för vår
sam- och framtid.
Karl G Jönsson, Mats Eriksson Dunér, Jonas Ellerström och
Petter Lönegård: Vi kan inte dö (Helium press) En tung biografi om skivbolaget
Heartwork i Lund, som startade med punkens ursinne och kreativitet. Med
initiativtagaren, producenten, musikern och låtskrivaren Henrik Venant var Lund
(och delvis Malmö) i sin sanna blomning under en spännande tid, som jag själv
var en del av.
Marie Hermanson: Längst in i skogen (Albert Bonnier)
Göteborgskan Marie Hermanson väver skickligt trådar mellan ett Göteborg för
hundra år sedan och mystik med krim. I denna hennes tredje roman om polisen
Nils Gunnarsson utspelar sig mycket på Naturhistoriska museet, men i övrigt i
ett vintrigt, kallt Göteborg.
Carl-Johan Vallgren: Din tid kommer (Albert Bonnier) Att han
kan skriva är oomtvistat. Men att han så här skickligt kan författa en
kriminalroman överraskar. En kittlande intrig samsas med ett svenskt svårmod,
som jag inte fått till mig sedan Henning Mankells svit om Kurt Wallander.
Fred Asp: En obskyr trummis i Imperiet (Pang Pang Bob
förlag) Han var den tyste, vackre i Imperiet under bandets storhetstid och fram
till dess fall. Med den här självbiografin målar han ett rikt porträtt av sig
själv som ung punkare och något av en renässansmänniska. Här avslöjas Imperiets
krasch ur hans perspektiv. Onekligen intressant för oss som var med under den
eran.
Jussi Adler-Olsen: Sju kvadrat med låt (Albert Bonnier) Det
är den tionde och sista delen av danske Adler-Olsens kriminalromansvit om
avdelning Q. Hans excentriska karaktärer står i full prakt parat med en vass intrig
som tillåter både spänning och humor. Finalen av boken är något av det mest
häpnadsveckans som jag har läst. Så listigt och snyggt.
Arnaldur Indriðason: Stormens vred (Norstedts) Islänningen
Arnaldur Indriðason är mästaren i den isländska krimnoiren. Denna hans senaste
roman på svenska är sävligt berättad, men på ett stillsamt vis uppmanande att
fortsätta vända blad. För spänningen är konstant utan att han behöver använda
sexhundra sidor; istället på hälften, snyggt författade. En författare som
aldrig gjort mig besviken.
Jeanette Bergenstav: Havsgrav (Norstedts)
Göteborgsförfattaren och -journalisten Jeanette Bergenstav har med sina två
tidigare krimromaner om sitt alter ego Jennifer Sundin visat hur en
thrillersten ska dras. Med ”Havsgrav gör hon ingen besviken. Det är full fart
från start till mål, utan tillstymmelse till att tappa vett och sann i den
skickligt sammansatta intrigen.
Tony Fischier: Själarna illusionister (Lind & co)
Umeåfödde- och uppvuxne Tony Fischier har sedan vuxen ålder Göteborg som bas.
Det är också där hans romansvit om kommissarie Niklas Ragnvik utspelar sig. I
denna Fischiers mest omfattande roman tummar han inte på kvalitet lika lite som
på spänningen. Han har grepp om sina läsare från första bladet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar