Påskhelgen närmar sig. Det kristendomens viktigaste högtid,
med dess fundamentala passionsberättelse om Jesu lidande, död på korset och
återuppståndelse. Sitt kanske mest fulländade musikaliska uttryck har denna
berättelse funnit i Johann Sebastian Bachs Johannespassion – jämte
Matteuspassionen förstås. Den framfördes på självaste Palmsöndagen i Härnösands
Domkyrka.
Domkyrkokören och delar av Sundsvalls Kammarorkester
anfördes i vanlig ordning av Lars G Fredriksson. Det är verkligen högst imponerande
hur han lyckas använda hela sin icke oansenliga kroppshydda för att dirigera.
Han hukar, han går upp på tå, han nästan hoppar, breder ut armarna som vingar,
och för ihop händerna som i en tratt genom vilken tonerna ska filtreras.
Följsamt och nyanserat.
Maria Robertson vid cembalon bidrog till att skapa det rätta
barockanslaget.
Och så hade man samlat ett bra gäng duktiga solister. Sopranen
Christina Knochenhauer var tillbaka i Härnösand, och drillade på friskt i sina
arior. Ett par forna adepter från Kapellsbergs Operastudio gladde publiken,
Katariina Holma med en altstämma med stort allvar och suverän tajming, och
Anders Falbe som dundrade på med sin bas med stora dramatiska kvaliteter, och
en personlig frasering.
Läs hela texten i Allehanda.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar