Oppermanns
Lion Feuchtwanger
Övers: Karl Fägersten
Nilsson förlag/Absint
Lion Feuchtwangers roman ”Oppermanns” publicerades redan i
slutet av 1933, alltså samma år som Hitler och nazistpartiet tog makten i
Tyskland. Romanen är därför ett levande ögonvittnesbörd av en skarpsinnig
iakttagare som finns på plats medan det som han skildrar pågår som bäst. Eller
som värst snarare.
Handlingen börjar någon gång i november 1932 och sträcker
sig ungefär ett halvår framåt i tiden.
Den första tiden andas en hel del optimism. Nazistpartiet
har backat stort i valet, många initierade bedömare tror att de är slut, deras
roll är överspelad, demokratin kommer att segra. Det kommer som en chock när
Hitler utses till rikskansler, men inte ens det väcker större farhågor. Förutom
den österrikiske gaphalsen har NSDAP blott två ministerposter, och alla räknar
man att extremisterna enkelt kan kontrolleras av högern.
Det kan möjligen vara ett världsrekord i självbedrägeri.
För oss nutida läsare som sitter med facit är det fullständigt
häpnadsväckande, hur kunde de vara så naiva och så länge sitta still i båten,
trots att det inte saknades varningstecken och röster som påtalade faran?
Men kanske det ändå inte är särskilt överraskande. Det
bildade medelklassen, inte minst de med judisk härkomst, resonerar rationellt
och logiskt, medan motståndaren beter sig synnerligen irrationellt och styrs av
en egen logik.
Bröderna Oppermann och deras gelikar är hederliga och
ärliga, nazisterna spelar fult. Demokraterna tror på det tyska folkets andliga
styrka och den tyska kulturens motståndskraft mot barbariet. Det visar sig att
en och samma person kan mycket väl både lyssna på Beethoven och tortera
politiska motståndare.
Bildade borgare må göra sig lustiga över nazisternas
torftiga vokabulär och Hitlers grammatikaliska vurpor, skrattet fastnar snart i
halsen.
Stora delar av folket dras med i den nationalistiska yran
och Führerkulten. De som inte gör det skräms enkelt till tystnad. Utlandet bryr
sig inte, om det rent av inte applåderar nazisternas verkliga eller inbillade
framgångar.
De judar som känner sig som tyskar och identifierar sig
starkt med landet, och därför tror sig vara oumbärliga för Tyskland överskattar
paradoxalt nog sin egen betydelse och styrka, framför allt underskattar de nazisternas
irrationella hat och beslutsamhet.
Med små steg som kombinerar politisk list med brutalt våld
har Hitler och nazisterna manövrerat sig fram till en odiskutabel maktposition,
och väl där raserar de i ilfart Weimarrepubliken och etablerar en hänsynslös
nazistisk diktatur. Och vi vet vad som väntar snart.
Vi som vet vad som hände sedan kan inte heller undra över
huvudpersonernas öde? Hur många hann sätta sig i säkerhet och undgå döden i
nazisternas dödsläger?
Bokens protagonister är förstås välbärgad övre medelklass,
med finansiella medel och ett brett kontaktnät, även utomlands, som kunde göra
det möjligt för dem att lämna Tyskland och finna en fristad i ett annat land.
Så var inte fallet för de mindre bemedlade.
Feuchtwangers roman är inget litterärt mästerverk, långt därifrån. Många uttryck och vändningar känns mycket mossbelupna, karaktärerna är ganska tillrättalagda, det flyttas mycket text. Men det är länge bra nerv i berättelsen, men framför allt är det ett oumbärligt tidsdokument och en nödvändig påminnelse om faran med nynazism, men också en aggressiv nationalism och populistiska krav på hårda tag.
Det gäller inte minst i våra dagar. Hur kommer vår egen
samtid att bedömas i framtiden? Kommer de också att häpna och förundras över
vår godtrogenhet?
Romanen består av tre delar: Igår, idag och imorgon. Andra
delen inleds med ett Nietzschecitat: ”Tyskarna har den kulturvidrigaste sjukdom
och oförnuft som tänkas kan på sitt samvete: nationalismen, denna névrose
nationale av vilken Europa lider; de har berövat Europa dess mening och
förnuft.”
Nietzsche har naturligtvis fel, det är långt ifrån bara
tyskarna som lider av denna ”kulturvidrigaste sjukdom”, den är mycket utbredd i
stora delar av världen, där den mycket riktigt har berövat oss ”dess mening och
förnuft”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar