Genom att sätta upp ”Tartuffe” som första föreställning för
publiken utan restriktioner slår Norrlandsoperan två flugor i en smäll. Det är
på samma gång en klassiker, Moliéres teaterförlaga har 400 år på nacken och är
en av historiens mest spelade teaterpjäser, samtidigt som operan är nutida
modern komponerad som den är 1980. Resultatet blir en generös upplagd
berättelse, fast förankrad i tiden, och med stor aktualitet.
Scenografin är ovanligt blygsam för att inte vara
Norrlandsoperan, som ju annars gärna satsar på överdådig dekor. Nu får vi nöja
oss med ett bygge centralt på scenen, och den är på samma gång en säng och en
kyrka – även om det kan också vara vilken maktens boning som helst.
Symboliken är tydlig, för att inte säga övertydlig, och den
anger tematiken från första början.
Överdådet är denna gång förbehållen dräkterna, som lyser upp
med bjärta färger och fantasifulla former.
I pjäsens efterföljd skildrar operan hyckleriet. Men den som
fascinerar mest är inte den skenhelige Tartuffe, han är bara en alltför vanlig
streber som försöker ta en genväg till livets goda, utan den mest spännande
figuren är Orgon, Tartuffes välgörare, som vägrar att inse fakta och se
verkligheten som den är.
Faktaresistens är långt ifrån enbart ett modernt fenomen,
lika lite som behovet av frälsning som förblindar så många. Och inte bara inom
religionens hägn.
Tempot är furiöst, musiken går mest i forte hela tiden,
klangerna är förvånansvärt melodiösa och trallvänliga än jag förväntade mig i
en modern opera – och kanske också befarade. Det är mycket humor, men tar ut
svängarna ordentligt, inte minst i andra akten som stundtals blir till lite av
operabuskis.
Inget fel i det, opera är en folklig konstart.
Sånginsatserna är gedigna rakt genom. Inte minst glädjande
för oss från Ådalen är de tidigare Kappellseleverna Per Lindström och
Tessan-Maria Lehmussaari som gör imponerande roller. Tessan-Maria uppvisar
redan nu en sällsynt vokal mognad, och charmar med sin förmåga att agera på
scen, en färdighet som tillmäts stor betydelse i utbildningen vid Kapellsbergs
Operastudio.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar