Mörkret som faller
Willy Vlautin
Övers: Andreas Vesterlund
Bakhåll
Den amerikanska drömmen, ”The American Dream”, betyder på ett
ungefär att alla oavsett bakgrund kan bli framgångsrika. Drömmen uppfattas
förstås olika av olika personer, men allt som oftast betyder det att kunna bli
rik och uppnå hög samhällsstatus ”med sina två händer och med början från
ingenting”.
Det har blivit alltmer uppenbart för många att drömmen är
blott en dröm och den kommer aldrig bli verklighet för dem. Det som lever kvar
av ”The American Dream” är hoppet om en egen bostad. Där finns intressant nog
en klar likhet med det svenska folkhemmet, HSB var en gången i tiden skapat för
att tillförsäkra arbetande människor bra och billiga bostäder.
Det gick som bekant så där. Både i Sverige och i USA. Och på
alla andra håll. Gentrifiering, fastighetsspekulation och bostadsbrist har
förvandlat den egna bostaden från en plats att leva på till ett
spekulationsobjekt. En vanvettig spekulationsspiral har gjort det så gott som
omöjligt för låginkomsttagare att äga sin bostad, de som får förmånen att
nådigt beviljas kredit förblir skuldsatta för resten av sina liv.
Men Lynette, Willy Vlautins klassiska antihjälte, förlorar
inte hoppet. Hon växer upp i en trasig familj, hos Vlautin är det närmast att
betrakta som standard, hon strular till det tidigt i sitt liv, andra strular
till det ännu mer för henne, och även om hon reser sig och kommer på fötter
igen – i alla fall delvis – kan hon inte förmå sig till att släppa tanken på
hur värdelös hon är, att allting ändå är hennes eget fel.
Men hon kämpar på, med två jobb, numera vanligt bland
amerikanskt prekariat, en del har både tre och fyra anställningar utan att det
räcker till för ett drägligt liv. Än mindre till ett eget hus. Och då får man
ta till mer obskyra inkomstkällor.
Om det frestar på? Ja, mycket.
Och när det ser ut att totalt gå i stöpet drar hon i gång en
desperat jakt på pengar i ett slags osannolikt äventyrlig Golgatavandring genom
ett regnigt och kallt Portland, där avstånden mellan eleganta rikemanskvarter
och sjabbiga slumområden kan räknas i ljusår.
Det går så klart inte helt bra, men faktiskt inte alldeles åt
skogen heller. Vlautin lämnar en liten öppning, en tunn glipa av hopp, och vi
håller tummarna för Lynette.
Foto: By Larry D. Moore, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=74247411
Liksom andra av Vlautins romaner är ”Mörkret som faller”
skriven i den hårdkokta realismens skola, och läsaren besparas inga detaljer,
det är fult och skitigt, och luktar illa. Författaren är obrottsligt lojal med
sina antihjältar, även i deras svagaste stunder, och missar aldrig chansen att
i poetiska ordalag framhåller deras skönhet och styrka.
Onödigt bara med avslutningens flammande tal i bästa
socialrealistiska anda, och som inte heller är Hollywood främmande, vi begriper
ändå att den amerikanska drömmen ”är bara en massa gubbar som tar vad de vill
ha och rättfärdigar det så gott de kan för att kunna gå upp nästa morgon och ta
ännu mer/../ medan alla andra bara försöker att betala av kreditkorten eller
studielånen eller försöker få tillräckligt med timmar på jobbet för att inte
behöva skaffa ett jobb till.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar