Mer aktuellt än man vill tro:
Han är tillbaka
Timur Vermes
Övers: Karin Andersson
Leopard
Kan man skoja om Hitler? Alla som har sett Chaplins mästerliga ”Diktatorn” är säkert benägna att besvara frågan med ett rungande Ja. Det är visserligen en vansklig genre, men om det lyckas blir belöningen så mycket större, konstnärligt, politiskt, psykologiskt.
Inte minst i Tyskland har det av
uppenbart historiska skäl varit ganska känsligt, men för den yngre
generationen, nu så fjärran från krigets skugga, tycks det mycket lättare att
närma sig nazismen och dess Führer från den humoristiska sidan.
Den tyske författaren Timur
Vermes, född 1967, tar ut svängarna ordentligt i sin debutroman. Han låter
Hitler vakna år 2011 i en park mitt i Berlin, någonstans där Rikskansliet låg
en gång i tiden. Hitler har inte förändrat sig under de drygt 60 år som har
gått – där ser man nyttan av hälsosamt leverne med vegetarisk kost och strikt
måttligt alkoholintag! - men det har världen runt omkring honom desto mer.
Oförskräckt marscherar Führern
iväg för att upptäcka denna sköna nya värld. Han väcker en hel del uppmärksamhet,
för att uttrycka det milt. Han tas för en komiker och imitatör, alla imponeras
av hans porträttlikhet och detaljrika kunskap, han mal på som han alltid
brukade, och det uppfattas som vass satir. Han gör snabbt karriär inom tv, ett
medium som passar visst alldeles utmärkt, och får till och med ett program. Med
sin gamla världsbild intakt anpassar sig Führern förvånansvärt lätt, och
förstår att dra fördel av den nya tidens teknologiska landvinningar.
Det går förstås inte som någon har
tänkt sig.
Ganska osannolikt så klart, men
det är take or leave för läsaren.
Romanen är en slags parafras på
Hitlers Mein Kampf, där Vermes inte minst leker med Hitlers hopplöst otympliga
och torftiga stil, som är komisk blandning av byråkrattyska, kvasivetenskapliga
utläggningar, snusförnuftigt kälkborgerligt moraliserande och uppblåst pratigt
självhävdelse. Förflyttad till nutid låter Hitler ungefär som en
storhetsvansinnig Kaspar Hauser.
Det blir bitvis ganska roligt, med
en del bra poänger, även om Vermes inte är riktigt en komisk ordvrängarvirtuos
av Jonas Hassem Khemiris kaliber.
Framför allt är romanen en drift
med vår egen tid. Det är mycket tacksamt att kunna se hur dagens samhälle ter
sig för någon ur det förflutna, i synnerhet en udda figur som Hitler.
En del av kritiken är lite av straffsparksläge,
ganska givet och förutsägbart, som massmedias lösnummerjagande sensationslystnad
eller politikens inställsamma utslätning.
Ibland bränner det till, som när
Hitler på tal om Nazitysklands obesvarade kärlek till England frågar: ”Hur
många fler bomber hade vi behövt fälla över deras städer, för att de skulle
begripa att de är våra vänner?”. Västvärldens utrikespolitik under de senaste
åren pinsamt avklädd.
Men mest låter faktiskt Hitlers
pompösa politiska uttalanden som en kverulantisk moralkonservativ brygd med
lika delar av en desperat Göran Hägglund, en ung Fredrik Reinfeldt och en
totalt insnöad konspirationsteoretiker som ingredienser.
Och det är just det som gör honom
så farlig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar