Zouqaq lär betyda ”gränder”. Det är också namnet på ett
projekt som arbetar med att ge röst åt unga människors berättelser. De ska eka
ända in i gränderna.
Arbetet med projektet har bedrivits parallellt i Sverige och
i Gaza tack vare en gemensam digital plattform.
I Sverige har projektet turnerat i Värmland, Göteborg och
Botkyrka/Alby i Stockholm. Fokus har legat på att ge röst och plats åt unga
nyanlända, inte minst ensamkommande, ungdomars erfarenheter och berättelser
genom workshops i rap, poesi och spoken word – framträdanden.
Tack vare ett initiativ från kulturprofilen Barbro Lundquist
kom Zouqaq till Kramfors under helgen och höll en workshop för ett tiotal
ungdomar i Kulturskolans lokaler.
Workshopen leddes av tre personer. Khaled Harara är en välkänd
palestinsk rappare. Hans eget liv är som en dramatisk berättelse. Född i Jemen,
har han levt som flykting i Gaza, där han genom sin kulturverksamhet kom på
kant med det styrande Hamas. Hans aktiviteter förbjöds, och han fängslades och
förhördes vid flera tillfällen. Han lyckades fly till Sverige, fick möjligheten
att bo i Göteborg som fristadsförfattare, och studerar nu vid Musikhögskolan.
Monirah Hashemi är född av afghanska föräldrar i Iran, hon
har senare bott i Herat i Afghanistan, där hon började ägna sig åt teater. Det
har hon fortsatt med i Sverige efter att ha kommit hit 2004.
Alexandra Shanahan är född i Sverige men med rötter i Irland
och Italien. Hon har sedan flera år tillbaka turnerat i Sverige och Europa som
DJ och artist. Hon är också drivande i musikkollektivet Femtastic, som verkar
för ett mer jämställt kulturliv.
Tio Kramforsungdomar med rötter i bland annat Afghanistan,
Syrien, Palestina, Somalia och Irak deltog, sju pojkar och tre flickor, alla
nyanlända, de flesta ensamkommande.
-
Med sina traumatiska upplevelser i bagaget har
dessa ungdomar inte bara förlorat mycket av sin identitet, de har också
förlorat sin tro på framtiden, de vågar inte bygga upp ett nytt liv, de är
rädda för drömmar, säger Monirah Hashemi.
Workshopen har därför som syfte att hjälpa ungdomarna att
hitta tillbaka till sig själva, att bygga upp deras självförtroende, och i viss
mån också fungera som terapi.
Utgångspunkten är hiphopmusiken som grund för kreativt
skapande. Dagen ägnades åt lekar, trygghetsövningar och skådespel för att lära
sig att illustrera sina tankar och berättelser. Sedan blev det undervisning i
hur man skriver och framför sina texter.
Ungdomarna fick också lära sig de grundläggande kunskaperna
i hur man mixar musik.
Till våren planeras en uppföljning, då även med infödda
ungdomar, något som uppskattas mycket av ledarna för workshopen.
-
Man förväntar sig något slags quick fix av oss,
men det här är ingen underhållning, integration kräver tålamod, varaktighet och
kontinuitet, säger Khaled Harara.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar