NEO är en synnerligen kompetent stråkkvartett från Polen som
spelar nutida konstmusik. De har under 2016 drivit ett Östersjöprojekt, som går
ut på att spela nyskrivna verk av fem olika kompositörer i fem olika länder
kring Östersjön, med ett verk från respektive land.
Målsättningen är att framhäva likheter och skillnader mellan
musikskapare med ett gemensamt kulturarv från Östersjöområdet, men med
skiftande kulturella traditioner och varierande individuella erfarenheter.
Länderna som är inblandade i projektet är Ryssland,
Tyskland, Estland, Sverige och Polen. Hittills under året har konserter getts i
Moskva, Berlin Tallinn och Gdansk. Den sistnämnda är NEO:s hemstad.
Sista konserten för i år var planerad att hållas i
Stockholm, men av olika skäl blev det inte av, och erbjudandet gick istället
till Härnösand. Tala om fint sällskap!
Det säger också en hel del om Norrlands Aten som kulturstad,
och är tveklöst en eloge till Kapellsberg i allmänhet, och Peter Lyne och
föreningen Nymus i synnerhet.
Konserten inleddes med ett verk av den tyske kompositören
Helmut Zapf. Han är född 1956, vilket särskiljer honom från de fyra övriga som
samtliga är 70-talister. Zapf har arbetat många år som kyrkomusiker i forna
Östtyskland, och det har satt tydliga spår i hans musik. Men det fanns också fascinerande
jazzinfluenser i hans skapande.
Också den polske kompositören Aleksander Kościów har rötter
i modern sakral musik, men han anknyter även till en folklig tradition, med
tydliga klanger från polsk romantik. Oerhört spännande och inte utan att
Pendereckis skugga kunde anas i bakgrunden.
En annan klassisk musikgestalt som lät sin närvaro märkas
under kvällen var estländaren Arvo Pärt. Unga Helena Tulve komponerar mycket i
hans anda med en välavvägd balans mellan tradition och modernitet, med
finstämda och nyanserade naturskildringar.
Sverige representerades av Rei Munakata, född i Japan, men
sedan länge verksam här. Hans bidrag var förmodligen kvällens mest
modernistiska, med säregna flöden av ljud och klanger, med en flytande form,
mer process än struktur.
Kvällens mest udda inslag var ryssen Anton Safronovs
komposition som går tillbaka på den urgamla ryska folksagan om majrovan.
Lekfull musik sekunderad av expressiv recitation. Musikerna såg ut att ha
riktigt roligt själva.
Konserten bjöd på en rikedom av kreativ variation, men jag
är faktiskt benägen att förklara skillnaderna mer med olikheter i individuellt
temperament och personliga erfarenheter än med nationell bakgrund och
tradition.
Trots närheten till jul och uselt väder slöt en entusiastisk
skara upp i Röjåssalen. Om det var julmusiken de ville slippa blev de rikligen
belönade. NEO är en fantastisk stråkkvartett med en enastående känsla för
nyanser och en tajming som man sällan hör maken till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar