Tradition kan vara ett tunt fikonlöv för oreflekterad
slentrian. Det gäller inte minst i juletider, och det finns säkert fler än
undertecknad som skaffar öronskydd föra slippa höra all strömlinjeformad
julmusik som obarmhärtigt dånar fram lite varstans.
Som tur är bjuds det motstånd. Lördagens konsert i Själevads
kyrka var utan tvekan ett sätt att ta spjärn mot juletidens musikaliska
förflackning, och ett ovanligt lyckat sådant.
Folkjul var kvällens rubrik, och den innebar dels ett
folkligt tilltal, dels påannonserade den en musik i folkviseton. Det är Gunnar
Idenstam som står för samtliga arrangemangen, och han har verkligen förmått att
släppa loss sin ohämmade musikglädje, sin gränsöverskridande fantasi och en
okynnig kreativitet.
På programmet stod klassiker som Bereden väg för Herran, Det
är en rosutsprungen, Stilla natt och Nu tändas tusen juleljus. I Gunnar
Idestams bearbetning var det som att höra dem på nytt.
Folkmusiktonen var
genomgående, med sedan pendlade musiken från det traditionellt sakrala till
klassiska klanger på gränsen till modernism, över jazz, och med inslag av visa
och populärmusik.
Lite av en höjdpunkt var en högst säregen trippelversion av
Staffansvisan. Så har ni aldrig hört den förut.
Det svängde, hängde och krängde, och Gunnar Idenstam själv
briljerade på orgel med lika delar subtil som grovhuggen virtuositet. Han såg
definitivt ut att ha roligt.
Det hade vi också.
Han backades förtjänstfullt upp av Örnsköldsviks Kammarkör
under uttrycksfull ledning av Helén Lundqvist Dahlén.
Kvällens obestridda stjärnor var nog ändå Sandra Marteleur
på fiol och sångerskan Ulrika Bodén.
Sandra var den som med sitt distinkta spel höll ihop det
folkmusikaliska anslaget ge nom hela konserten. Så känsligt, så självklart, så
mästerligt.
Ulrika Bodén var i sitt esse, det är folkmusik som ligger
henne varmast om hjärtat. Och kanske just kombinationen sakralt och folkmusik
passar henne särskilt väl. De två genrerna ligger egentligen varandra nära,
många psalmer är ju från början traditionella folkvisor, och det är just på det
viset de ska spelas och sjungas.
Ulrikas röst, med sin känsla och stämning, sin innerlighet
och värme, lyfter de två traditionerna till en ny nivå. Det var så spännande
när hon tog ut tonerna och närmade sig kulning, och vid åtminstone ett par
tillfällen trodde jag att hon skulle börja dansa.
Och vi med henne.
En oförglömlig kväll som lekte fram djärv nyskapande musik i
all dess igenkännlighet, och som avslutades med ett vokalt crescendo värdigt
både folk och Guds barn.
Julen är räddad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar