Rigoletto är den klarast lysande blomman i den mogne
Giuseppe Verdis Treklöver med Trubaduren och La Traviata som de två andra
yppersta blomstren. Efter ett mindre krig med censuren fick operan premiär i
Venedig 1851 och blev omedelbart en sällan skådad succé. Det påstås att kvällen
efter nynnade varenda gondoljär på arior ur operan. Sedan dess har Rigoletto
spelats mer eller mindre oavbrutet på all världens scener.
En nyuppsättning av Rigoletto är på samma gång en satsning
på ett säkert kort och en chansartad utmaning. Norrlandsoperan klarar
balansgången med den äran, här förenas tradition med nyskapande på ett
fruktbart sätt.
Handlingens förödande kritik av patriarkalt våld är
uppenbar. Redan i inledningen bärs en kvinna in till hertigen som ett djur till
ett slaktoffer, ackompanjerat av den mäktige mannens cyniska sång som i
sexistisk anda hyllar den hejdlösa konsumismens lov med dess infantiliserade
omedelbara behovstillfredsställelse som livets högsta mening. Valfrihet!
Men här finns också ett tydligt klassperspektiv. Även om
alla sitter fast i hierarkins hämmande tvångsmönster är det skillnad på folk
och folk, en del – ett fåtal – är vinnare, de många är förlorare.
Hovnarrens
skenbara frihet straffas på det mest grymma sätt, den sårade och förödmjukade
fadern var en känsla som var Verdis egen, och gestaltningen har smärtans alla
nyanser av svärta och förtvivlan.
Den enda ljuspunkten i denna ytterst mörka historia är
dottern Gilda, men också hennes rena och oskuldsfulla kärlek är omöjlig och hon
får betala för den med sitt eget liv.
Linus Fellboms scenografi är kongenial. Inspirerad av Holocaustmonumentet
i Berlin går den i intensivt svart, med massiva block som snurrar runt, flyttas
fram och tillbaka, bara för åter bilda samma klaustrofobiskt oöverstigliga mur.
Sånginsatserna är blandade. Teresia Bokors Gilda är
föreställningens klart lysande stjärna med den rika värmen i sin
koloratursopran. Hon drillar fram de mest änglalika toner så den gode Giuseppe
ler brett i sin himmel.
Joachim Bäckström gör en imponerande insats som Hertigen med
sin fenomenala förmåga att ligga högt hela tiden, även om han är nära att
spricka ett par gånger.
Jag var inte lika förtjust i Fredrik Zetterströms Rigoletto.
Hans dramatiska agerande är skickligt, men det är för mycket andningsteknik,
och för mycket sångteknik över huvudtaget, och alldeles för lite personlighet.
Men det är en föreställning som bär upp sig själv. Den
innehåller flera enastående arior, Questa o quella och Caro nome, bara för att
nämna ett par mest kända, men det är duetterna som är operans musikaliska
motor. Gilda! Mio padre och Hämndduetten mellan Gilda och Rigoletto lyfter
operakonsten till helt nya nivåer.
Och direkt efter ariornas aria, La donna é mobile – den som
enligt skrönan gondoljärerna gnolade dagen efter urpremiären – kommer en
kvartett, fyra röster i fulländad harmoni som frambringar de mest sublima toner
som en människa någonsin förmått att skapa.
En fullträff av Norrlandsoperan. Och för oss i Ångermanland
ännu en anledning att vara tacksamma för Botniabanan. Föreställningen spelas
fram till den 7 november.
Rigoletto av
Giuseppe Verdi
Libretto:
Francesco Maria Piave, efter ett drama av Victor Hugo
Norrlandsoperan,
Umeå, premiär den 1 oktober
Dirigent:
Rumon Gamba
Regissör:
Kristofer Steen
Scenograf
och ljusdesigner: Linus fellbom
Kostym:
Behnaz Aram
Norrlandsoperans
symfoniorkester
Norrlandsoperans
kör
I rollerna:
Rigoletto:
Fredrik Zetterström
Gilda:
Teresia Bokor
Hertigen:
Joachim Bäckström
Sparafucile:
Michael Schmidberger
Maddalena:
Elisabeth Jansson
Giovanna,
Page, Grevinnan: Susanna Levonen
Monterone:
Peter Kajlinger
Marullo:
Johan Hallsten
Borsa:
Fredrik af Klint
Ceprano:
Kosma Ranuer
Monterones
dotter: Frida Blommé
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar