Erik Nyhlén föddes den 16 oktober 1915 i den lilla byn med
det kortast möjliga namnet Å, strax söder om Kramfors.
Efter folkskolan arbetade Erik Nyhlén precis som de flesta
andra i Ådalen på sågverk och i skogen. Men det var svåra tider med djup
ekonomisk depression och hög arbetslöshet. Ett tag gick Erik på luffen. Sedan
slet han ont som AK-arbetare på vägbyggen långt hemifrån i södra Sverige.
Erik Nyhlén gick i demonstrationståget till Lunde 1931, han
såg liken och de sårade, och det minnet satte outplånliga spår i hans
medvetande. Det var en klasskänsla och en misstro mot allt vad överhet hette
som följde honom resten av livet.
1950 blev Erik Nyhlén frilansskribent på heltid, och han kom
att tillhöra den legendariska skara som går under namnet Klarabohemerna.
Novellen, eller kortberättelsen, var en genre som passade
Erik Nyhlén alldeles perfekt. Hans förråd av skrönor och historier av alla det
slag var närmast outtömligt. Han var stolt över tillnamnet ”Den sanningsenlige
storljugaren”. Och han citerade gärna sin mormor som sa om dottersonen: ”Pojken
lög aldrig, han bare hitte på”.
Han kallades också ”Ådalens Piraten”.
Nyhléns mest kända novellsamling är ”Rosas kafé” från 1969.
Berättelserna befolkas av ett galleri udda och färgstarka existenser med namn
som Gris-Jonsson, Mordbrännar-Frasse, Orm-Johan, Mandarinen och Finn-Johanna.
Nyhléns porträtt är, liksom hans miljöskildringar, präglade
av mycket humor. Det klassiska greppet är underdriften, och det främsta medlet
är ironin – som ibland kan gränsa farligt nära cynism, men han är alltid
obrottsligt solidarisk med sina karaktärer, de udda, de inte så framgångsrika,
och han visar i alla lägen förståelse och empati för mänsklig svaghet och
ofullkomlighet. Han förenar i bästa humanistiska anda det kristna kärleksbudskapet
med den socialistiska solidaritetstanken.
Miljön för Erik Nyhléns berättelser är allt som oftast
Ådalen, inte alltid, det finns en hel del historier som utspelar sig i
Stockholm, och andra orter, eller som i ”Det vilsegångna tåget” i en surrealistisk
fantasi, men som författaren skriver i ”Sågverket vid Ångermanälven”:
”Någonstans inom mig bär jag på en bild från en hemort dit jag ibland
återvänder”. Hemorten det är Kramfors, i berättelserna ibland förklätt till det
fiktiva Erlingsfors.
Det betyder inte att Erik Nyhléns författarskap har bara
sitt värde som lokal hembygdsnostalgi och saknar aktualitet. Många av de
samhällsproblem som han skildrar, som arbetslöshet, kommunal byråkrati,
bostadsbrist, och mer allmänmänskliga fenomen som ojämlikhet mellan könen och
spänningen mellan individ och kollektiv är lika aktuella idag som de var på
hans tid.
Också Erik Nyhléns språk har inte förlorat sin vitalitet.
Med hjälp av humorn, som byggs upp med halsbrytande eufemismer, inte sällan med
en biblisk underton, uppnår Nyhlén en dialektisk verkan som skingrar det
officiella språkets dimslöjor och pekar hän mot en humanistisk syn präglad av
solidaritet och gemenskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar