Hon var en kvinnlig konstpionjär Nolaskogs. Idag är Runa
Giller nästan helt bortglömd. Därför vill Arnäs Hantverk och Kultur
uppmärksamma henne som det föredöme hon var för generationer av kvinnor som
ville satsa på en konstnärlig bana, och ordnar med anledning av att det är 100
år sedan Runa Giller föddes, en utställning på Spinnrocken i Arnäs.
Runa Giller föddes 1915 i Örnsköldsvik som så kallat oäkta
barn, vilket säkert var tufft för både henne och hennes mor på den tiden. Når
Runa var 16 år gammal gick hennes mamma plötsligt bort, och Runa fick dra ett
tungt lass i hushållet och med sina småsyskon.
Redan som 15-åring skrev hon under pseudonym följetonger i
Nord-Sverige, som då var en dagstidning. Sedermera blev det flera romaner med
bygdemotiv.
Men hennes håg stod framför allt till konsten. Tecknandet
och måleriet tog över, och 1946 hade hon sin första utställning. Hon hade inte
en särskilt hög uppfattning om sin egen konst från den tiden, och kallar den
oförblommerat för hötorgskonst.
Året därpå fick hon chansen att börja på Otte Skölds
målarskola i Stockholm, vilket fortfarande var högst ovanligt för kvinnor då. Konststudierna
förlöste henne som konstnär. 1952 far hon iväg på en målarresa till Frankrike,
och så småningom blir det fler utländska konstbesök, bland annat i Italien och
Ryssland. 1972 går Runa Giller en sommarkurs i grafik på Hola folkhögskola.
Hon har också varit aktiv som miljöaktivist, och kämpat för
bevarande av gamla byggnader i Örnsköldsvik.
Utställningen omfattar drygt 20-tal verk från olika
tidsperioder. Anna Andersson som är ordförande i Arnäs Hantverk och Kultur har
samlat dem från en mängd olika personer runt om i bygderna.
Målningarna är genomgående inte särskilt originella, men
avslöjar en djup förtrogenhet med sin tids modernistiska strömningar, som till
exempel kubism, och kontrasterar på ett nästan lustigt sätt med de tidiga
verkens rörande realism.
Mest spännande är ändå den textila konsten med sina djärvt
kraftfulla färger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar