Om det är kyrkorna som berättar bygdens historia, berättar
orglarna kyrkornas historia. Samtidigt som de är sina egna berättelser. Orgelspelen
fortsatte på tisdag i Örnsköldsviks kyrka med programmet 17 orglar – 17
berättelser.
Under året har föreningen Vox Humana gjort en rundresa i
kommunens kyrkor där man på varje plats har berättat om orgeln och givetvis bjudit
på generöst med orgelmusik. Man är snart på upploppet, och innan året är till
ända ska man hinna med att besöka 13 kyrkor.
Den aritmetiska misstämningen beror på att det finns kyrkor
som har två orglar. De är fyra stycken, och Örnsköldsvik är en av dem. Där
finns en mindre kororgel från 1996, byggd av Johannes Menzel från Rö.
Johannes är den som fortfarande sköter om orgeln. Han
invandrade en gång i tiden från Tyskland, och det har genom historien
traditionellt varit tyskar, och i viss mån även andra kontinentaleuropéer, som
har stått för orgelbyggandet i Sverige. Återväxten bland svenska orgelbyggare
är tydligen dålig än idag.
Organisten i Arnäs kyrka Sven Edsfors, som är tillika
ordförande i Vox Humana, berättade om orgeln och spelade två koraler av Bach.
Den ena är förmodligen skrivet av Bachs favoritelev Johann Ludwig Krebs, men
tillskrevs rutinmässigt enligt tidens sed mästaren.
Det var spännande att se orgelspel på så nära håll. Man
använder lika mycket händer och fötter, det är lite som att spela klaviatur
samtidigt som man steppar.
Lilla orgeln i Örnsköldsvik är byggd i klassisk stil från
sent 1700- och tidigt 1800-tal. Den kontrasterar mot stora läktarorgeln från
1911 i senromantisk stil. Den renoverades till originalskick hundra år senare,
och är ganska unikt, det finns bara tio liknande i hela landet.
Det var hemmaorganisten Niklas Jansson som med några
nationalromatiska stycken gav prov på det mäktiga instrumentets enorma
klangpalett med hela dess rikedom av färger och nyanser
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar