Han är den förste afroamerikanske tenoren att ha haft en
ledande roll på Metropolitan i New York. Han är den förste afroamerikanen i
stort sett i alla sammanhang av betydelse inom operavärlden. Han fått massor av
priser och utmärkelser, hans inspelning av Ferrando i Mozarts Cosi fan tutte
har belönats med en Grammy. Han har uppträtt på all världens operascener. Han
är en levande legend.
Hans namn är George Shirley, och på fredag kväll uppträdde
han på St. Petri logen i Härnösand som en del i Härnösand Opera Academy &
Festival.
Att ha lockat en sådan celebritet till Härnösands
Operafestival är onekligen en fjäder i hatten för arrangörerna och en stor
glädje för alla operaälskare i regionen.
Det faktum att George Shirley har banat väg för
afroamerikaner inom operan kan tyckas ointressant. Sång, opera, har förstås
ingen färg, ingen ras. Men rasproblematiken är nog så verklig i samhället, inte
minst i USA, och dessvärre alltmer även här hemma, och operan är en del av
samhället.
Den repertoar som George Shirley valde för kvällen visar
också på en stark medvetenhet om just denna problematik, och en klar
uppfattning om sin egen roll för att åtminstone något litet ställa saker till
rätta.
Han började visserligen med Schuberts klassiker An die
Musik, en markering som hyllar konsten och musiken.
Men sedan blev det två block med George Shirley personliga
favoriter, stycken skrivna av afroamerikanska kompositörer. Första blocket
bestod av fyra kompositörer som hade gemensamt att ha varit mångsysslare, ägnat
sig åt jazz, klassiskt och kyrkomusik, med mera. Det märktes också på sångerna,
som på ett sätt låg nära romanstraditionen, men som samtidigt tangerade flera
andra sångstilar, vilket gjorde dem vokalt svårbemästrade.
Här visade George Shirley hela sin mästerlighet. Han har
hunnit bli över 80 år, och rösten har naturligt nog inte samma omfång längre
som tidigare – även om det finns mycket pipa kvar! Men en suverän teknik sitter
kvar, och rösten har en värme och en nyansrikedom som bara erfarenhet kan
skänka.
George Shirley avslutade med en cykel spirituals, skrivna av
hans stora idol Roland Hayes, och nog märktes det att dessa sånger hade en
speciell plats i hans sångarhjärta. Han framförde dem med en känsla och
övertygelse som förförde publiken, och gav extra strålglans åt en magisk kväll.
Utan tvekan en av Operafestivalens stora höjdpunkter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar