På måndag kväll hade Operafestivalen hittat till anrika
Appelbergs i Sollefteå. Konserten här gick under rubriken Opera Greatest Hits,
och var den tredje under festivalen att kallas så, och egentligen kan både Från
Verdi till Puccini och Bel Canto räknas dit. Ingen av dessa konserter hade
samma program, och det om inte annat visar på Operafestivalens otroliga bredd.
Man har satsat oblygt publikfriande – i ordets bästa
bemärkelse – och bjudit på De stora Ariorna ur De Stora Operorna av De Stora
Kompositörerna. En viktig insats för att popularisera operakonsten.
Konserten i Sollefteå var inget undantag. Det var Rossini,
Mozart, Donizetti, Verdi, Puccini och Wagner.
Glädjande nog innehöll konserten ovanligt många
tenorpartier, vilket för mig är alltid en höjdpunkt, och så att säga
kvintessensen av opera. Här fanns Jean-Ronald LaFond, som håller på att bli en
veritabel hemmafavorit i Ådalen, med sin unikt personliga röst, sekunderad av
unge Adam Juran, vars lyriska tenor lovar mycket.
Tenorerna motsvaras ju på kvinnosidan av sopranerna, och vi
fick nöjet att stifta bekantskap med flera duktiga under kvällen. Anna
Niedbala, med dramatisk styrka, Chelsea Feltman, som tycktes kunna gå upp hur
högt som helst, Jacquie Penfold, behaglig och charmig, med en tydlig tro på sin
röst, och sist men verkligen inte minst Meta Powell, en mogen och fyllig röst,
som till och med förmådde att låta Wagner nyanserat.
Bäst blev det förstås när man blandade de olika stämmorna. Jean-Ronald
LaFond och Jacquie Penfold bjöd på en behagfull duett ur Verdis La Traviata,
och Jean-Ronalds och Meta Powells framförande av klassiska Gia nella notte
densa ur Otello var något av kvällens absoluta höjdpunkter.
Fint blir det också med en tenor och en baryton, Adam Jurans
och Raymond Ayers aria ur La Bohéme var ett riktigt bravurnummer. Särskilt
Ayers har växt fram som en favorit, med omfångsrik röst, mod och teatraliskt
utspel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar