Timmen före midnatt
Ida Simons
Övers: Per
Holmer
Natur & Kultur
Det sägs att ovisshet är det värsta tillståndet för en
människa. Jag är skeptisk. Det kan vara långt värre att sitta inne med facit,
att ha hela sanningen fullständigt klar för sig, och inte veta hur man ska
hantera traumat som denna visshet har gett upphov till.
Det är så det är för överlevande från Förintelsen. Mot alla
odds, trotsandes all möjlig sannolikhet, så lever de, samtidigt som hela deras
värld är mer eller mindre bokstavligen utplånad, och alla eller nästan alla
nära och kära, men även fiender och andra likgiltiga människor som de en gång
kände, alla är de borta.
Hur förhåller man sig till en sådan livssituation?
Överlevnadsstrategierna är lika många som det finns
överlevande. De flesta väljer nog att tiga och förtränga, och ingen av oss
andra har minsta rätt att moralisera över ett sådant förhållningssätt. En och
annan väljer att berätta, oftast av pliktkänsla för att förhindra att historien
upprepas.
I min familj existerar båda förhållningssätten parallellt
med varandra, och i den händelse ni undrar tror jag inte att jag har mått
särskilt bra av det.
Den konstnärligt begåvade kan förstås hantera sitt trauma
genom skapande. Antingen genom att skildra helvetesvandringen genom Förintelsens
inferno eller genom att återskapa den värld som gått förlorad i nazismens
Ragnarök.
Litteraturens makt är stor, ja egentligen oändlig, världar
kan byggas upp, människor kan leva åter.
Ida Simons växte upp i en judisk familj i Antwerpen på
20-talet. Hon blev tidigt en framgångsrik konsertpianist, men när andra
världskriget bröt ut och nazisterna ockuperade Belgien deporterades familjen
först till koncentrationslägret i Westerbork, senare till det ökända
Theresienstadt.
Det var bevars ett ”lyxläger”, som användes i
propagandasyfte av nazisterna, bland annat hade innehavare av Järnkorset rätt
till ett eget rum, men också här var chanserna att överleva små.
Ida Simons klarade sig mirakulöst, men var tvungen att ge
upp musikkarriären. Istället började hon skriva. Den 1959 utgivna ”Timmen före
midnatt” – tala om ödesdiger titel! – är en barndomsskildring, i stor
utsträckning självbiografisk, som återskapar en svunnen värld bland bättre
bemedlade judar i Belgien och Holland under 20- och 30-talen.
Dessa människor lever i total okunnighet om vad som komma
skall, Förintelsen nämns i en bisats på ett enda ställe, till skillnad från
berättaren och läsarna, som vet exakt vad som kommer att hända. Denna dialektik
skapar en drabbande insikt som ger ytterligare skärpa åt det fruktansvärda som
faktiskt har hänt.
Simons skildring är ingen idyll, långt därifrån. Stilen är
förvisso lättsam och humoristisk, men persongalleriet inte alltid särdeles
tilltalande. Det är en totalt dysfunktionell familj, med färgstarka och udda personligheter
där många har en ”tunga av sandpapper”, intrigerna och provokationerna frodas
dagligen, precis som lögnerna och översitteriet.
Och det där med ”bättre bemedlade” stämmer inte alltid
heller. Det är svåra tider, den stora krisen har precis exploderat, och i
bakgrunden skymtar fattiga judiska flyktingar från Polen.
Ida Simons skildrar sina karaktärer med stor ömsinthet och
kärleksfull värme trots alla deras många tillkortakommanden. Hennes ironi är
mild och humorn aldrig elak. Det finns inget behov av att genomskåda eller
avslöja, bara berätta.
Det samtidigt en form av bildningsroman, med författarens
alter ego Gittel i centrum. Hon som hyser stora drömmar om att bli
konsertpianist, drömmar som vi vet inte kommer att förverkligas.
Fast riktigt så blev det inte heller.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar