Idag är det nationaldag i Polen, till minnet av konstitutionen 1791. Den var ganska progressiv för sin tid, men som vanligt i polsk historia för lite och för sent. Dagen till ära i populärvetenskaplig bok om polsk historia.
Polen i Europa. En resa i historien 966-2005
Peter Johnsson
Carlssons Bokförlag, 2005
Vad angår oss Polens affärer frågar Bellman i en av Fredmans epistlar, och svaret borde rimligen vara att de borde angå oss en hel del.
Polen är en av Sveriges närmaste grannar, de båda länderna har mycket gemensam historia – på gott och ont – de är viktiga handelspartner, turistströmmarna åt ökar åt båda hållen, miljöproblem, framför allt i Östersjön, tacklas tillsammans.
Inte desto mindre är kunskaperna om grannlandet Polen mycket begränsade i Sverige, något som Göteborgs-Postens mångårige Östeuropakorrespondent Peter Johnsson har tagit ett samlat grepp för att avhjälpa. Hans ”Polen i Europa” är ett mastigt och gediget verk som ger en både heltäckande och mångfasetterad bild av vårt grannland.
Johnsson börjar med att skissa de stora problemställningarna i polsk historia, under rubriken ”Polens Europa-Europas Polen”, där landets geopolitiska läge mellan Öst och Väst intar en central roll.
Bokens andra del, som är den i särklass längsta, är en kronologisk skildring av landets historia från kristnandet 966 till dagens Polen som är medlem av både NATO och EU. Det är välskrivet, mycket kunnigt och framför allt med en stor känsla för historiens sammansatthet och komplikationer. Det märks inte minst i hans förtjänstfulla beskrivning av de etniska minoriteternas roll och betydelse.
Johnsson skriver också mycket insiktsfullt om skillnaden mellan historien och det historiska medvetandet, vad som egentligen hände och hur det sedan transformeras i folkets historiska uppfattning. Den distinktionen är särskilt väsentlig i ett land som Polen där det historiska minnet har alltid haft en stor betydelse. En liten bonus i boken är författarens polemik med Peter Englund, där den gode akademiledamoten får en rejäl smäll på fingrarna.
Den enda kritiska anmärkningen som jag kan rikta mot Johnssons framställning är hans tendens att dra upp ”traditioner” som löper genom olika historiska perioder, när det i själva verket rör som om anakronistiska efterhandskonstruktioner.
Bokens sista del, som är också den svagaste, tecknar en bild av dagens Polen. Här förlorar Johnsson sin känsla för nyanser och faller in i en svart-vit syn, som dessvärre är så vanlig. Om den kommunistiska tiden var av ondo, och om dess störtande var en stor seger, så MÅSTE helt enkelt det samhälle som kommer efter vara helt förträffligt. Vilket det långt ifrån är.
Visserligen berör Johnsson en del av dagens problem, inte minst för arbetare och den växande underklassen, men det överskuggas helt av hans glättiga skildringar av ekonomiska tillväxtsiffror och den nya medelklassens framgångssagor. Vad jag saknar här är en djuplodande diskussion av vilka vägval som polackerna hade vid kommunismens fall, och varför man valde som man gjorde.
Det kan aldrig nog understrykas att bokens förtjänster väger långt tyngre än dess svagheter. Härligt också att läsa en bok om Polen med riktiga polska fonter. ”Polen i Europa” har alla utsikter att bli ett standardverk i ämnet för lång tid framåt. För visst angår oss Polens affärer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar