Kvällens röster
Natalia Ginzburg
Övers: Johanna Hedenberg
Bonniers, 2023
Romanen ”Kvällens röster” skrev Natalia Ginzburg under sin
tid i London. Hon levde ganska isolerat, tog knappt någon del av nyheter, men
läste allt hon kom över av den engelska författaren Ivy Compton-Burnett, och
blev starkt påverkad av hennes romanstil. Compton-Burnetts romaner består
nästan enbart av långa dialoger som växlar mellan lätt och svårt.
Ginzburg är emellertid ingen epigon, utan hon utvecklar en
egen stil utifrån sin läsning av Compton-Burnett. ”Kvällens röster” är snarare
som ett samtal med många inblandade, ibland talar de med varandra, oftare
håller de bara monologer för sig själva utan att bry sig det minsta om någon lyssnar.
Ett fascinerande porträttgalleri passerar revy, och det är
genom dialog, eller monolog, vi lär känna personerna.
Tiden är decennierna efter andra världskriget, med tillbaka
blickar till det förflutna, fascismens styre i Italien, sedan kriget. Nu börjar
livet återvända till någon slags normalitet, de socialister som förföljdes av
svartskjortorna är åter aktiva på den politiska arenan, de socialister som blev
fascister vänder däremot politiken ryggen.
Och någon är till och med kommunist.
Klassamhället lever vidare, även om skranken är kanske inte
lika höga och svårgenomträngliga som tidigare. Samhället är mycket öppnare,
många reser utomlands och får med sig impulser för livets olika sidor. Gamla
traditioner och konventioner försvagas, men försvinner inte helt, långt
därifrån.
Och det är just i ytan mellan samhällets förväntningar och
det moderna uppgivandet av gamla konventioner som det uppstår konflikter,
tillfällen missas medan många trängs in i oönskade relationer och situationer
där de kommer att vantrivas för livet.
Ginzburg har en säker psykologisk blick för människornas
sammansatta karaktärer, inte minst deras tillkortakommanden. Men hon saknar
helt Compton-Burnetts bitande sarkasm, hennes författarskap präglas av en
stillsam och vardaglig humanism, och det är just genom de icke-dömande
skildringarna som hennes karaktärer får liv och framträder i all sin
komplexitet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar