Triennalen i år har spridits till länets alla kommuner. I Sollefteå håller man till i Apotekshuset, och bjuder på ett välavvägt urval av konst i olika stilar och med flera spännande teman som anknyter på ett intrikat sätt till Triennalens övergripande ämne "Vinden".
Att döma av utställningen på Apotekshuset blåser vindarna i
Sollefteå åt lite olika håll. En av de största händelserna i kommunen på senare
tid har varit återetableringen av I 21. Flera av konstverken har däremot en
klart antimilitaristisk prägel.
Vilket är alldeles utmärkt, det är viktigt med en levande
samhällsdebatt, en fördjupning och problematisering av både nutid och framtid.
Natofrågan har en självklar plats i sammanhanget, i
synnerhet som ansökningsprocessen har utvecklats till en bisarr fars. Cecilia
Björk från Härnösand dokumenterar i en video två olika demonstrationer mot
Nato. Den drygt sju minuter långa filmen som går i en loop har den talande
titeln "Tillsvidare känner jag att vi inte ska gå med i Nato".
Ylva Westerlunds och Mats Adelmans verk har den långa
titeln "Only birds shall fly and the military rusts", och är en del
av ett projekt som återskapar ögonblick från ett nedlagt militärövningsområde
utanför Stockholm.
Den erfarenheten blev utgångspunkt för funderingar kring
militärens roll i ett framtida hållbart samhälle.
Det är skulpturer i trä av fåglar, naturtroget och ganska
idylliskt. Det kontrasterar starkt mot akvareller som med abstrakta motiv
skildrar olika stadier av förfall.
Pikant nog var det meningen att utställningen skulle visats i Ryssland våren 2022, men av uppenbara skäl fick ställas in.
Maria Mäkis foton har inte någon direkt koppling till
vare sig militärer eller krig. Men det indirekta är oftast mycket mer
vältaligt. Så är definitivt fallet med Mäkis bildprojekt från byn Voknavolok i
Vitahavskarelen.
Fram träder en bild av ett strävsamt liv som levs långsamt,
och oberoende av världens larm och politiska påbud från Moskva.
Här gäller helt andra värden än i den ryska
rövarkapitalismens metropoler. Här arbetar man hårt, man visar omsorg om sina
nära och kära, stötar varandra när det behövs, vilket är ofta.
För mig var det lite av utställningens höjdpunkt.
Men det finns förstås andra teman också. Christian Bjärgös
små utsökta husmodeller skildrar kontrasten mellan stad och landsbygd, och i en
vidare bemärkelse tar de upp till diskussion människans livsvillkor i en vidare
mening.
Elme Ämting-Selja har för utställningen skapat en speciell teckningsautomat som genom luftdraget skapar slumpartade kolteckningar på ett papper.
Det är kul, men också öppet för tolkning, och ställer
allvarligare frågor kring den fria viljan, slumpens roll, och kanske också samspelet
mellan människan och naturens krafter.
Cecilia Hultman visar två videoverk betitlade
"Holding directions" och "Symmetrical fall on top of it
all".
Det blåser spännande konstvindar i Sollefteå.
Utställningen pågår fram till den 10 september.
Triennalen finns representerad i länets samtliga kommuner, i
Härnösand rent av med två utställningar, en på Konsthallen och en på Länsmuseet
Murberget, och de har lite olika slutdatum.
För mer info se: http://triennalen.konstframjandet.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar